Heureka byla celkem punk, fungovala, ale nerozvíjela se. Pak přišel Lukáš Putna (CTO) s inovativní vizí

6 minut čtení, 78 minut poslechu

Každá dobře fungující firma stojí na šikovných lidech s velkým potenciálem. Jedním z nich je u nás v Heurece právě Lukáš Putna, který nejen že úspěšně šéfuje celému vývoji a rozumí IT, ale zároveň má i jedinečné know-how v oblasti vedení lidí. K programování se dostal náhodou – díky výhře v matematické olympiádě, a baví ho to dodnes.

Lukáš pronikl do prostředí informačních technologií poměrně brzy. „V páté třídě jsem poprvé zapnul počítač a v osmé třídě už programoval první hry.” Časem vystudoval Fakultu informačních technologií v Brně, ale jeho focus na lidi jej donutil přemýšlet, jestli je IT doopravdy směr, kterým má jít. Při studiu si zkusil dvouletou brigádu v marketingové komunikaci. To mu umožnilo rozšířit si obzory a vhled, který běžný programátor nemá.

Po dokončení vysoké školy začal pracovat jako juniorní vývojář ve firmě Seznam.cz. Díky svému širokému záběru, aktivitě, zkušenostem a komunikaci rychle přeskočil několik leadership úrovní a stal se teamleaderem, který řady svého původního týmu rozšířil o dalších 60 lidí. „Po čtyřech letech se nějakým způsobem stalo to, že jsem začal vést celý Sklik.” V rozhovoru uslyšíte, jak Lukáš vnímal práci v Seznamu a proč se nakonec rozhodl přejít do Heureky.

Jak Heureka vypadala, když v ní Lukáš před skoro čtyřmi lety začínal? „Byl to celkem punk, Heureka fungovala, protože to byl skvělý produkt, ale moc se nerozvíjela – ani technologicky, ani produktově.” Pro Lukáše to byla skvělá příležitost provést několik velkých změn a realizovat svou technologickou vizi. Ta začínala u DevOps přístupu k vývoji, která kombinuje vývoj (development) a operace (operations). „Zjednodušeně – vývojáři provozují právě ty aplikace, které vytvoří.” Nicméně jakákoliv výrazná změna většinou naráží na odpor. Lukáš však díky svému zaměření na lidi dokázal ve svém týmu podnítit pozitivní reakce a v podcastu uslyšíte trik, jakým se mu to podařilo. 

Kromě technologické vize měl Lukáš také vizi produktovou. Heureka podobně jako mnoho jiných společností fungovala na roadmapách, které ale v rámci komplexních změn v technologickém fungování Heureky nevyhovovaly. Heureka tak postupně přesedlala na tzv. OKR (Objectives and Key Results), která využívá většina nejprogresivnějších firem na světě. „Roadmapy jsou postavené na tom, co se dělá a kdy to bude, a naopak OKRka nesledují tolik termín, ale podstatu toho, proč se věci dělají.” Předchází se tak mylným časovým odhadům a špatné kombinaci jednotlivých roadmap. 

Způsob, jakým Lukáš spolu s produktovým šéfem OKR do Heureky implementovali, byl založený na principu učení: „pokud něco chceš dobře umět, uč to ostatní”. Po počáteční nedůvěře ke změně se podařilo uspořádat seminář, kde se všichni manažeři a teamleadeři proškolili, jak OKRka učit a předávat jejich smysl dál. 

Jednotlivé technologické a produktové vize se navzájem slučují, co se týče vlastnictví produktu. Pomalu se upouští od dočasného zodpovídání za produkt týmem. „Je tým, který vlastní nějakou produktovou oblast a tu rozvíjí už navždycky a nevěnuje se ničemu jinému.” Výhodou této filosofie je i zahrnutí autonomních týmů – pokud tým zná vizi, může si svou práci řídit sám. Je to princip, který nemusí vyhovovat všem, ale zároveň poskytuje svobodu a možnost stanovit si vlastní postupy.

Na závěr podcastu uslyšíte názory na ženy v IT a nedostatek vývojářů: „vývojářů je málo a bude jich ještě míň, protože se postupně všechno automatizuje.” Povídat si budeme také o osobním a kariérním rozvoji. „Knížky nečtu, hodně mě baví filozofické debaty a snažím se vzdělávat koučováním lidí.” Tomáš pak v posledních letech zjistil, že se mu velmi osvědčilo učit se skrze poslech a mluvené slovo – ostatně i to je jeden z důvodů, proč začal natáčet Heureka podcast, pro který můžete do 6. června hlasovat v anketě Podcast roku.

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také na Spotify, v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply