Byli jsme takoví neviditelní hráči na trhu. Nyní GoodData v čele s Romanem Staňkem mění celou svou strategii

6 minut čtení, 66 minut poslechu

Patří mezi nejúspěšnější podnikatele Česka, a přesto se o něm tolik nepíše. Možná je to i tím, že značnou část svého života strávil v Americe. Roman Staněk už vybudoval a úspěšně prodal dvě firmy a teď neméně úspěšně řídí třetí – společnost GoodData s centrálou v legendárním americkém Silicon Valley.

Dá se v Křemíkovém údolí najít dobré české pivo? Jak se v USA žije a podniká? V čem se Amerika liší od Evropy? Roman podotýká, že si snáze sjedná schůzku s vedením Morgan Stanley v Americe než s vedením banky v Praze. Hlavním rozdílem je tlak na konkurenci a snaha posouvat se dál: „Tady v USA lidé hledají nové technologie daleko aktivněji, proto se většinou vše nejdřív vyvine zde a až pak se šíří po světě.” Druhým důvodem je pojetí neúspěchu. Zatímco nezdařilá adaptace technologie v Americe slouží jako cenná zkušenost, v Evropě to někoho může stát jeho pozici. Zkrátka rozdíl není jen v pivu, ale hlavně způsobech, jakými se na těchto kontinentech podniká.

Roman je zářivým příkladem toho, že už v 90. letech mohl mít človek obrovské ambice a rozjet v Česku velký byznys. V roce 1997 založil firmu NetBeans, sloužící jako nástroj pro vývoj v Java. Tento startup vznikl na základě vysokoškolského projektu, ve kterém Roman viděl potenciál. O dva roky později od něj NetBeans koupila společnost Sun Microsystems, která akvizovala stovky firem, a NetBeans označovala jako jednu z nejlepších akvizic. 

Druhým startupem pod taktovkou Romana Staňka je Systinet Corporation, který se zabývá vytvářením distribuovaných systémů na webu. Prvním komerčním zákazníkem Systinetu byla pětičlenná skupina v Amazonu a po pěti letech, v roce 2006, je odkoupila firma Mercury patřící pod Hewlett-Packard.

Společnost, díky níž se Roman nejvíce proslavil, je GoodData, která analyzuje data a vyvozuje z nich závěry, jež firmám pomáhají lépe se rozhodovat v klíčových situacích. Začali jsme dělat data v cloudu v době, kdy nikdo nevěděl, co cloud je.” Museli se tak soustředit na velké klienty, jako je Visa, protože většina firem neměla dost dat v cloudu – nicméně to se dnes výrazně mění. Pro mě je nejvíc zajímavá věc to, že nás používá přibližně 150 tisíc firem a milion lidí bez toho, aniž by věděli, že používají GoodData. Byli jsme takoví neviditelní hráči v tomhle trhu. Teď jsme vzali všechny zkušenosti, co jsme se za těch 10 let naučili, a nyní vše děláme pod svým jménem.”

Mluvíme také o trendu data-driven company. „Je to taková chiméra, lidé to chtějí, ale neví, jak by to udělali. Data jsou pro mnohé firmy těžkým a neuchopitelným problémem. Často nemají strukturu, nejsou jednotná, musí se upravovat a hlavně umět interpretovat – navíc neexistuje jedna stálá a správná interpretace. Problémy špatného analyzování dat rostou exponenciálně.”

V podcastu se Roman zmíní o možnostech IPO a blíže probereme i partnerství s Visa, která do GoodData investuje. „Je to způsob, jak přijít ke kapitálu a nedilutovat svou společnost tím, že za peníze nenabízejí akcie – GoodData totiž není veřejně obchodovatelná firma.”  

Je jasné, že od GoodData můžeme v budoucnu čekat velké věci, jak potvrzuje Roman: „Vše to pro nás začíná díky nové strategii. Od pondělí (pozn. 19. 4.) děláme úplně něco nového a načasování tohoto rozhovoru je velmi šťastné z mého pohledu. Byli jsme vždycky schovaní za svými velkými partnery a nikdo o nás vlastně nevěděl, ale to se teď výrazně změní.”

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také na Spotify, v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply