Tomáš Čupr (zakladatel a CEO Rohlik.cz, zakladatel Slevomat a DameJidlo.cz) – Rohlík.cz začíná psát evropský příběh

8 minut čtení, 75 minut poslechu

Máme radost, že pozvání do Heureka podcastu Tomáše Bravermana přijal právě Tomáš, který v tomto díle nastíní investiční příběh Rohlíku, 5miliardový fundraising, plány do budoucna i to, že „dobrej parťák“ je důležitější, než cokoliv jiného. 

První minuty podcastu věnuje Tomáš Čupr číslům a odkrývá celkový obrat prodeje potravin v Evropě, který je něco kolem 2 bilionů eur. Na českém trhu se prodají potraviny za 300 až 500 mld. ročně a Rohlík.cz si z této částky ukousne asi 8 mld. A to není malé číslo. Rohlíku se daří a i když si Tomáš prošel několika „ups and downs“, o kterých si povíme v článku níže, od roku 2019 si pohrává s myšlenkou, jak on sám říká, Evropského příběhu. 

Rohlík.cz je v evropském kontextu opravdový unikát, který si Tomáš velice dobře uvědomuje, a proto se rozhodl se svou firmou expandovat do dalších zemí. Naplněné sklady připravené uspokojit miliony zákazníků do několika hodin už má nejen Česko (Praha), Maďarsko (Budapešť) a Rakousko (Vídeň), ale momentálně se sklady připravují i v německém Mnichově a Frankfurtu. K růstu jsou ale zapotřebí investoři, a tak Tomáš popisuje své zkušenosti s celodenními cally a s nimi spojenou hru na kočku a na myš. Jak sám Tomáš říká: „Člověk do poslední chvíle neví, jak to dopadne, ale pak si uvědomíte, že dobrej parťák je lepší než maximální valuace.“

V průběhu rozhovoru ale padla zajímavá informace. „Ukázalo se velmi rychle, že si budeme vybírat my, říká Tomáš a doplňuje, že: „V téhle škále obratu máte v Evropě 3 firmy: Ocado v Británii, Picnic v Holandsku, ten má třeba 500 mil. eur obrat, a rohlík.cz. je na 300 milionech eur, což je úplně jiná velikost trhu a jsme profitabilní. Picnic na 500 milionový obrat spálil 300 milionů eur a my jsme na 300 milionový obrat vyrostli za 30 milionů eur, takže ta naše kapitálová efektivita byla pro ty investory úplnej mindblowing.“

Zajímá vás, jak ve společnosti jako je Rohlík.cz vzniká finanční model? Tak to se právě asi pobavíte. Tomášovo popis je totiž docela úsměvný: „My máme opravdu neortodoxní přístup k marketingu, takže v tom anglosaským světě je to jednoduchý – kolik impresí, za kolik peněz, jaká konverze a takový máš uživatele. A my říkáme, že takhle nefungujeme, my investujeme do toho brandu a oni ti lidi pak nějak choděj. ‚Jasně, ale jak to dáme do toho excelu?‘ A my jsme jim furt říkali: ‚Neřeš marketing, normálně tam přidej kolonku marketing, dej tam 2 % z obratu.‘ A oni na to: ‚Ale to nejde. A kolik teda přijde uživatelů z toho marketingu?‘ ‚Tak já nevím, dej tam nějaký číslo, ať to roste…‘ A teď jsme se třeba 3 měsíce nedokázali dohodnout, jak bude vypadat ten finanční model, směje se Tomáš.

Tomáše Bravermana napadá logická otázka: „Co stojí za tím, aby vše prostě a jednoduše fungovalo?“ Nic složitého nečekejte, jsou to unikátní služby. „Ten tlak na rychlej same day – malý okno, je úplně unikátní. My přijdem do Budapešti a ten konkurent má dovoz za 48 hodin. Přijdem do Vídně, vozí tam jenom Billa a je to to samý. Oni to umí do 24 hodin, ale jsou většinou vyprodaný, takže si objednáváš 2-3 dny dopředu, popisuje Tomáš Čupr.

Není ale vždy všechno tak růžové, jak se na první pohled zdá. Každého úspěšného podnikatele totiž formuje jeho vytrvalost a vůle nevzdávat se. Dostáváme se tedy k otázce, čím si v začátcích prochází každý zakladatel prosperující firmy? „Přijdeš do práce namotivovanej, v poledne tě něco brutálně sejme, ve 3 se z toho vyhrabeš, protože přijde dobrá zpráva a pak ti někdo v 7 večer zavolá s nějakou jobovkou a jsi úplně down. A tohle trvá nějakech 5 let, než se ta firma stabilizuje a ty jsi jako na špitál, popisuje Tomáš.

A protože v byznyse je vždycky potřeba i trocha toho štěstí, v Tomášovo případě bychom ho mohli hledat ve rčení „Být ve správný čas na správném místě“. Jednoho zimního odpoledne byl s dětmi bruslit a dospěláci je z povzdálí sledovali s horkým čajem v ruce. Vtom jednomu z nich přišla zpráva… Kdo komu napsal? Poslechněte si podcast a dozvíte se, jak díky jedné smsce došlo k setkání, které Tomáš přirovnává k „seznámení s Jobsem“ i to, že se jednalo o skutečný gamechanger“. 

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také na Spotify, v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply