PŘÍBĚHY ÚSPĚŠNÝCH E-SHOPŮ – Econea radí, jak se umístit v soutěži ShopRoku

6 minut čtení

Econea je e-shop a blog o zdravém životním stylu, zaměřující se na prodej ekologických produktů pro domácnost. Její majitelé se řídí myšlenkou: „Nikdo z nás sice nezmění celý svět, ale můžeme postupně měnit ten svůj. Aby byl zdravější, udržitelnější a radostnější.” Pokud tedy i vy chcete žít zdravým životním stylem, můžete si v e-shopu zakoupit vše od eco-drogerie, přes přírodní kosmetiku a produkty pro bezobalové nákupy, až po zboží pro ekologickou domácnost.

Econea se umístila mezi finalisty Ceny Heureky v soutěži ShopRoku 2019, aniž by tušili, že jsou do soutěže přihlášeni. Jaké je tajemství úspěchu majitelů tohoto svérázného eco-eshopu? 


Odpovídá Ing. Martin Mates, spoluzakladatel Econea

Co děláte jinak než ostatní, že si vás nejen zákazníci, ale i odborná porota všimli a ocenili váš projekt? Prozraďte, alespoň částečně, tajemství vašeho úspěchu.

Ono se to zevnitř těžko posuzuje. Myslíme si, že hlavní rozdíl může být v tom, že do všeho jdeme srdcem a tak nějak naivně nadšení. Ono to může znít jako klišé, ale projevuje se to na mnoha úrovních. Opravdu hodně energie věnujeme výběru produktů, detailním popiskům, excelentní zákaznické péči (Oddělení rozmazlování zákazníků) a autentického marketingu. Také jsme byli v segmentu udržitelné domácnosti jako jedni z prvních.

Co pro vás ocenění znamenalo? Posunulo vás to v podnikání dále a dodalo sebevědomí pro další rozvoj?

Byli jsme moc rádi a samozřejmě jsme si „odznak“ vyvěsili na naše stránky. Doufáme, že nám to pomůže k větší důvěryhodnosti pro nové zákazníky. Určitě nám to dodalo sebevědomí a utvrdilo nás to v tom, že to asi děláme dobře. Pro marketing to příliš nevyužíváme.

Přihlásili jste se do soutěže sami, nebo vás nominoval někdo jiný? Pokud sami, proč jste se chtěli účastnit? Pokud vás někdo nominoval, víte kdo a proč?

O soutěži jsme dlouhá léta věděli, ale pořád jsme se zdráhali přihlásit. Mysleli jsme si, že s naším současným webem nemáme šanci a že se přihlásíme až s novou verzí. Pak jsme se jednoho dne z čista jasna dozvěděli, že jsme se umístili v kategorii Cena Heureky. Ani jsme nevěděli, že soutěžíme. Nějaká dobrá duše nás asi nominovala a bylo to.

Váže se k sortimentu vašeho zboží nějaký příběh? Proč jste se rozhodli jít právě touto cestou?

Ono by to bylo na delší povídání. Asi nejdůležitější roli v tom hraje naše osobní nastavení, kdy jsme oba s kolegou Pavlem chtěli dělat něco, co má smysl a naplňuje nás to. Zároveň jsme měli velmi blízko k tématu zdravého životního stylu a toto byl další dílek do skládačky. Proto jsme přibližně rok dělali průzkum, co ve světě existuje a byli jsme nadšení. Našli jsme obrovský trh, který byl u nás v plenkách. Věděli jsme, že žádná velká poptávka není, ale věřili jsme, že to má smysl a že je to jasný směr.

Vzpomenete si na některé momenty ve vašem podnikání, které se opravdu nepovedly, ale nakonec z nich bylo velké ponaučení? Jak jste se s nimi popasovali?

Těch momentů bylo určitě víc. Asi největší školou byl rozchod s jedním ze společníků, přibližně po 2 letech, kdy spolupráce nefungovala úplně ideálně. To bylo opravdu velmi složité a my jsme byli jen milimetry od úplného konce. Nakonec jsme ale našli řešení a jelo se dál. Doporučil bych všem začínajícím podnikatelům, aby si velmi pečlivě vybírali, s kým do podnikání půjdou. Můžete být skvělí kamarádi a lidsky to může fungovat skvěle, ale každodenní podnikání a práce je něco úplně jiného. 

Druhý moment, který bych zmínil, je z minulého roku, kdy jsme si jeden měsíc neuhlídali on-line marketingové náklady. V analytice vypadalo vše krásně, ale pak jsme zpětně zjistili, že realita je úplně jiná a my jsme v tom za vyšší stovky tisíc. Toto bylo opravdu hodně nepříjemné. Od té doby jsme implementovali takové nástroje a procesy, které nám to pomáhají hlídat na denní bázi.

Můžete dát začínajícím podnikatelům 3 rady, které byste rádi slyšeli na počátku vašeho podnikání v online byznysu?

Jak už jsem zmiňoval výše, určitě si velmi pečlivě vybírejte společníky, se kterými budete firmu zakládat. Doporučuji nejprve zkusit společně pracovat alespoň půl roku nebo rok a až pak do toho jít definitivně. Velmi složitě se to pak řeší.

Určitě se také snažte obklopovat těmi nejlepšími lidmi v oboru. I když na ně zrovna nemáte peníze, konzultujte s nimi a buďte jim nablízku. Trh je plný lidí, kteří umí vyvolat dojem, jací jsou odborníci, ale pak to není žádná sláva. Na to si dejte velký pozor a pokud to s někým neklape, rychle to ukončete a nedělejte kompromisy. Život je krátký na to dělat něco jenom napůl.

Doporučujete, vzhledem k současné situaci, nějakou specifickou komunikaci směrem k zákazníkům v médiích, na sociálních sítích a na e-shopu samotném?

Myslím, že je dobré sledovat aktuální dění a být relevantní. V komunikaci by měly firmy vždy brát v potaz, co lidé asi řeší, nad čím přemýšlí a co je trápí. Pokud je většina lidí velmi frustrovaná z lock-downu, tak musím být připraven na to, že reakce mohou být hodně jiné než za normálních okolností. A samozřejmě, pokud umím nabídnout něco, co může lidem pomoct v aktuální situaci, tak na to se zaměřit především. 


Děkujeme Martinovi za sdílení jejich příběhu. Sledujte i nadále příběhy úspěšných podnikatelů a těšte se na další týden, kdy se o svých úspěších rozpovídá další e-shop. 

Leave a Reply