PŘÍBĚHY ÚSPĚŠNÝCH E-SHOPŮ – Maso Here radí, jak se dostat až do finále Ceny Heureky

6 minut čtení

Maso Here je e-shop, který se specializuje na sušené maso z celého světa, konkrétně typu jerky a biltong. Jak sami zakladatelé, bráchové Jakub Plas a Ondra Plas, na svém webu píší: „Děláme to, protože nás to baví. Kdybychom to dělali pro peníze, tak už jsme se na to dávno vykašlali.”

To více než napovídá, že tihle kluci sušené maso opravdu milují a pro autenticitu svého byznysu by se klidně i usušili. Jít s kůží na trh se ale vyplácí a možná proto si jich odborná porota všimla a Maso Here se tak stali finalisty Ceny Heureky v soutěži ShopRoku 2019. Jaké jsou tedy dobré rady od nich pro vás? Jak uspět mezi širokou konkurencí?


Odpovídá Jakub Plas, spoluzakladatel Maso Here

Co děláte jinak než ostatní, že si vás nejen zákazníci, ale i odborná porota všimli a ocenili váš projekt? Prozraďte, alespoň částečně, tajemství vašeho úspěchu.

Před lety jsme začali s bráchou se vším kolem sušeného masa spíš pro zálibu a prodávali jsme vše hlavně kamarádům. Když jsme viděli, co to s lidmi dělá, rozhodli jsme se, že chceme nabízet nejen naše vlastní maso, ale i šířit povědomí o dalších druzích. Na začátku to tak byl spíš koníček a zábava, pak postupně i trochu práce a nakonec jsme do toho spadli úplně a kolem nás začal vznikat tým lidí, kteří u nás teď pracují. Přitom pořád s každým zákazníkem mluvíme my dva zakladatelé. Všechny texty na sociální sítě nebo popisky produktů vymýšlíme taky my, protože chceme pořád držet ten styl, jako bychom to dělali pro kamarády. S tím by nám žádná marketingová agentura nepomohla (a že jsme jich zkusili dost). Maso Here jsme prostě pořád my. Žádná značka, kde nejsou vidět lidi, kteří tam pracují. My jdeme s kůží na trh.

Co pro vás ocenění znamenalo? Posunulo vás to v podnikání dále a dodalo sebevědomí pro další rozvoj?

Marketingově jsme to asi moc nevyužili. Pouze jsme to oznámili na sociálních sítích. Ale pro náš tým to byla obrovská injekce pozitivní energie, protože jsme stále ve srovnáním s ostatními oceněnými eshopy poměrně malí a navíc jsme se vydali cestou, o které jsme nevěděli, jestli je ta správná. O to víc nás potěšilo, že si nás porota všimla a my jsme se ujistili, že jdeme po dobré cestě.

Přihlásili jste se do soutěže sami, nebo vás nominoval někdo jiný? Pokud sami, proč jste se chtěli účastnit? Pokud vás někdo nominoval, víte kdo a proč?

Po pravdě si to už moc nepamatujeme. Je možné, že jsme přihlášku poslali my, ale jak jsem psal výše, nečekali jsme od toho nejspíš nic, protože jsme si mysleli, že jsme moc malí na to, aby si nás někdo všimnul. Teď zpětně jsme rádi, že jsme to udělali, protože nás to nakoplo.

Váže se k sortimentu vašeho zboží nějaký příběh? Proč jste se rozhodli jít právě touto cestou?

Firmu jsme založili dva bráchové, Jakub a Ondra. Začali jsme s výrobou sušeného masa typu biltong, který se Ondra naučil před lety sušit v Africe, kde pracoval na farmě. Sušené maso je v JAR populární asi jako pivo u nás. Já zase jezdil často do Ameriky a tam si oblíbil jerky, které je typické pro tento region. V ČR přitom před 10 lety vlastně nikdo nevěděl, co to sušené maso je. A my jsme od začátku šli do toho, že tohle chceme změnit. Stát se prostě pionýry sušeného masa v Čechách a stát se tím, kdo se každému vybaví, když se u nás řekne sušené maso. Proto i na našem Youtube kanále říkáme lidem jak maso sušit, jaké existují druhy a co by maso mělo obsahovat a co nikoliv.


Ondra a Jakub

Vzpomenete si na některé momenty ve vašem podnikání, které se opravdu nepovedly, ale nakonec z nich bylo velké ponaučení? Jak jste se s nimi popasovali?

Na začátku jsme všechno (gramáže našich produktů, ceny, komunikaci) zkoušeli dělat podle toho, jak to bylo na našem trhu zvykem. To nám strašně komplikovalo život, protože nám to nešlo. Pak jsme si uvědomili, že se musíme trochu sobecky vydat svojí cestou a nekoukat na ostatní. Na začátku jsme tak zapadli mezi ostatní a kdybychom nevystoupili z řady, tak bychom tu zřejmě už teď nebyli. Takže rada? Odvaha dělat věci po svém je nutnost.

Také jsme si opakovaně zkoušeli „koupit“ čas tím, že jsme se snažili najmout marketingovou agenturu či jiné externisty, kteří za nás měli komunikovat, jako bychom to byli my. Nakonec nám sami zákazníci dali najevo, že to není dobrá cesta. Prostě to poznali. My jsme si tak uvědomili, že to, co nás dělá zajímavé, je právě ta autentičnost a tu nemůžeme outsourcovat.

Můžete dát začínajícím podnikatelům 3 rady, které byste rádi slyšeli na počátku vašeho podnikání v online byznysu?
  1. Pokud ten performance marketing nefunguje, tak věz, že se to může změnit ze dne na den k lepšímu (ověřeno v našem případě).
  2. Dneska to jde rozjet vážně i z obýváku a skoro bez investic – ROZHODNĚ NEinvestujte do vývoje vlastního e-shopu, dokud nemáte jistotou, že se to vyplatí. Spíš se to totiž nevyplatí a je lepší vzít nějaké hotové řešení.
  3. Nekopirujte nikoho a nic. Lidé to poznají, zapadnete to šedivého průměru, odlište se – tím získáte výhody.
Doporučujete, vzhledem k současné situaci, nějakou specifickou komunikaci směrem k zákazníkům v médiích, na sociálních sítích a na e-shopu samotném?

My jsme se zaměřili na budování komunity na našem Facebooku, kde máme kromě naší stránky také privátní skupinu Klub Maso Here. Tam si naši zákazníci zejména vyměňují recepty na domácí sušení masa. My se snažíme aktivně komunikovat a rozšiřovat nabídku e-shopu podle přání členů skupiny. Lidé teď sedí hodně u počítače a tak jsou poměrně aktivní, skupina rychle roste a produkty navržené skupinou patří k těm nejprodávanějším, stejně tak jako sekce Domácí sušení na našem webu.


Děkujeme Jakubovi za sdílení jejich příběhu. Sledujte i nadále příběhy úspěšných podnikatelů a těšte se na další týden, kdy se o svých úspěších rozpovídá další e-shop. 

Leave a Reply