Neděláme věci pro zákazníky, děláme to, co teprve budou chtít. Martin Žufánek (Co-Owner, ŽUFÁNEK s.r.o.) prozrazuje, jak je důležité v lidech vzbudit touhu

7 minut čtení, 55 minut poslechu

Na svém twitterovém profilu se popisuje jako lihovarník, absintový evangelista a ginový hybatel.” Tato slova Martina Žufánka naprosto vystihují. Ale co přesně stojí za úspěchem rodinného lihovaru s více než dvacetiletou tradicí?

Martin právě dodestiloval a spojil zábavné s užitečným, když na pozadí dnešního podcastu degustuje kvalitní výsledek své celodenní práce. Vychutnejte si i vy tento opojný díl plný nejrůznějších chutí, názorů a historek ze života.

Kromě lihovin se v podcastu věnujeme především správně nastavené vizi. „Lihovar jsme postavili s tím cílem, že budeme destilovat pouze to, co chceme sami pít a za co se nebudeme nikdy stydět.” V Česku se v době založení lihovaru Žufánek necílilo na kvalitní alkohol. Naopak. Kolem roku 2000 se v maloobchodech prodávaly levné kořalky pochybné kvality a nikoho by ani nenapadlo platit za slivovici pět set korun. Nicméně cesta maloobchodů a levných destilátů nebyla v souladu s vizí Žufánků. „Úspěchem bylo to, že se nám podařilo zlomit přesvědčení lidí, že co je domácí, je kvalitní a co je komerční, je špatné.” Lidé zjistili, že komerční slivovice jsou kolikrát kvalitnější než ty domácí a z toho plyne jediné: „Nedělejte věci pro zákazníky, dělejte to, co teprve budou chtít, musíte v nich vzbudit touhu,” poznamenává Martin.

Úspěch Žufánku je vydřený celou rodinou. Martin se kromě destilace věnuje díky své slovní obratnosti a básnickému střevu především marketingu a prodeji. Důležitou součástí marketingu bylo rozhodnutí zaměřit se výhradně na gastro a bary, které volají po kvalitě a českých výrobcích. Navíc, v gastru nejsou slevy. „Jak by se asi cítil zákazník, který by si koupil láhev ginu za pět set korun a příští týden by ten samý gin viděl v prodeji za dvě stovky?” Mohlo by to vyvolat negativní emoce vůči značce a to je jeden z důvodů, proč tento lihovar dnes odmítá četné nabídky prodejců, kteří by rádi viděli produkty Žufánků na pultech svých obchodů.

Nelze se nedotknout také covidu, který má katastrofické dopady na gastro průmysl. Jak ovlivnil chod a tržby lihovaru? Navzdory tomu, že Žufánek prodává téměř výhradně do barů a restaurací, tak se jim podařilo mít lepší obrat v roce 2020 než v roce 2019. Díky prodeji destilátů skrze e-shop dokázali dále fungovat. V lihovaru neúnavně destilují dál a čekají na den, kdy se restaurace a bary opět otevřou.

Před závěrem rozhovoru, ve kterém se dozvíme, který produkt z lihovaru má Martin nejraději, jak se destilují byliny nebo jak se páruje kořalka s jídlem, mluvíme i o limitovaných edicích Oh My Fucking Gin. Byl to nápad, který vznikl v rodině? Jak vypadá prodej limitovaných sérií ginu a proč se přeprodávají limitované lahve na Aukru s několiknásobnou cenou? Přeprodej prémiového alkoholu je světově větší aféra, než se může zdát. Jak k pochybným překupníkům přistupují v lihovaru Žufánek? Vychutnejte si nový podcast do poslední kapky!

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také na Spotify, v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply