PŘÍBĚHY ÚSPĚŠNÝCH E-SHOPŮ – Jak s huňatým ocáskem Ovečkárna dobyla trh a získala prestižní ocenění Cena Heureky

8 minut čtení

Vítěz bere vše, u nás konkrétně Cenu Heureky v soutěži ShopRoku 2020, proto vám přinášíme jedinečnou možnost nahlédnout pod pokličku těch, kteří to již minimálně jednou dokázali. Každý týden odhalíme tajemství úspěchu českých i slovenských e-shopů, které se pyšní označením „Vítěz / Finalista Ceny Heureky”, a hned začneme tím nejhuňatějším – Ovečkárnou.

Zakladatel e-shopu s přírodními produkty Ovečkárna, Martin Bernátek, prozradil, jak v loňském roce dokázali zaujmout odbornou porotu složenou z předních osobností e-commerce trhu. Díky originálnímu prodeji výrobků z ovčí vlny, jako je oblečení, ale třeba i lůžkoviny, obuv a zdravotnické pomůcky, se stali absolutním vítězem Ceny Heureky roku 2019 mezi českými e-shopy a zároveň finalistou v té samé kategorii na Slovensku.

O toto ocenění se mohou ucházet e-shopy, které jsou něčím výjimečné, stojí za nimi zajímavý příběh, přispívají k sociální integraci, nebo jsou jakkoliv unikátní. Letos vyhlásíme celkem 5 nejlepších e-shopů, ze kterých následně oceníme dva finalisty a jednoho absolutního vítěze, kteří poté mohou užívat ikonku „Vítěz / Finalista Ceny Heureky ShopRoku 2020.”


Martin Bernátek úspěšně dovedl se svým týmem Ovečkárnu k Ceně Heureky roku 2019 v Česku a do finále na Slovensku.

Registrovat se můžete pomocí formuláře do 28. 2. 2021. Tak se neváhejte přihlásit a dokažte to, co dokázala před vámi i Ovečkárna, která nám odpověděla na sedm zásadních otázek.

Co děláte jinak než ostatní, že si vás nejen zákazníci, ale i odborná porota všimli a ocenili váš projekt? Prozraďte, alespoň částečně, tajemství vašeho úspěchu.

Prvně je to určitě sortimentem, který nabízíme. Protože se lidé postupně vrací k přírodním materiálům, což je skvělé, máme ojedinělý produkt, který zajímá spoustu lidí. Ale unikátní produkt vyžaduje i unikátní myšlení, proto se zaměřujeme na funkční benefity, zdraví prospěšné vlastnosti a celkově to, co lidé hledají a jaké jsou jejich potřeby. 

Co pro vás ocenění znamenalo? Posunulo vás to v podnikání dále a dodalo sebevědomí pro další rozvoj? Využíváte ho pro komunikaci a marketing?

Určitě nás to posunulo dál a jsme na výhru náležité hrdí. Potvrdilo nám to, že roky tvrdé práce skutečně k něčemu vedly a také nám toto ocenění nastavilo určitou laťku, kterou už chceme vždycky jen překonávat. Je to pro nás takový odrazový můstek, ze kterého míříme stále výš.

Přihlásili jste se do soutěže sami, nebo vás nominoval někdo jiný? Pokud sami, proč jste se chtěli účastnit? Pokud vás někdo nominoval, víte kdo a proč?

Do soutěže jsme se přihlásili sami jednoduše proto, že jsme věřili, že budeme úspěšní. To jsme chtěli dokázat i ostatním a výhrou této soutěže se nám přesně tohle podařilo. Tato cena udává měřítko české e-commerce, takže je to pro nás významný úspěch.

Dostat se do povědomí široké veřejnosti není úplně jednoduché a účast v této soutěži nám v tom hodně pomohla.

Váže se k sortimentu vašeho zboží nějaký příběh? Proč jste se rozhodli jít právě touto cestou?

Prvním takovým impulsem začít podnikat byl můj táta, který koncem 90. let vyprofiloval po částech svůj sortiment na stánku čistě na sortiment z ovčí vlny. Když mi bylo 18 let, jeho byznys fungoval částečně jako velkoobchod pro trhovce, a tak jsem od něj dostal stánek a zboží na dluh, se kterým jsem byl vyslán prodávat na trh sám za sebe.

Ze začátku jsem se jako mladý styděl za to, že prodávám výrobky z ovčí vlny, nebyl to zrovna pro mě atraktivní sortiment k prodeji. Prodej na stánku mě začal postupně více bavit i díky tomu, jak jsem lépe poznal sortiment a pochopil jsem jeho přednosti a výhody. Nyní jsem hrdý na to, co nabízíme. Protože ovčí vlna je prospěšná pro zdraví a pomáhá mnoha lidem s různými problémy.

Vzpomenete si na některé momenty ve vašem podnikání, které se opravdu nepovedly, ale nakonec z nich bylo velké ponaučení? Jak jste se s nimi popasovali?

Určitě si vzpomenu minimálně na dvě takové věci. Byl to náš první e-shop, který nebyl zlý, ale dodavatel nám z ničeho nic vypověděl smlouvu a tak jsme museli rychle najít náhradu. Díkybohu jsme našli bezva firmu, se kterou spolupráce trvá doteď a jsme velice spokojení. Web teď máme hezký, přehledný a hlavně funkční. 

Druhým momentem, na který nerad vzpomínám, byl špatný výběr marketingové agentury, kde chyběly základní marketingové nástroje, nestanovovaly se plány, nebylo se kam posunout apod. Našli jsme však parádní brněnskou agenturu, která ví, co dělá a je to vidět.

Nejen naše firma samotná musí být pružná a přizpůsobivá. Pokud nemáme dobrou podporu v tomto ohledu, musíme hledat dál, dokud nenajdeme takové partnery, kteří nás posouvají dál a něco nám přináší.

Můžete dát začínajícím podnikatelům 3 rady, které byste rádi slyšeli na počátku vašeho podnikání v online byznysu?

Je důležité mít dobrý plán a jasnou vizi, kam firma míří. Pokud si nastavíte určité cíle, které chcete dosáhnout za týden, za měsíc, za rok, hned máte jasnější představu, jak toho dosáhnout.

Zároveň je ale potřeba být v těchto věcech pružní, nesoustředit se jen na to, jaké jsou číselné výsledky práce. Důležitý je i pocit, jaký z odvedené práce máte, a jak se u vás cítí vaši zákazníci, jestli se k vám budou chtít v budoucnu vrátit a nakoupit znovu.

Další důležitá věc je také to, že jak firma roste, přibývá také práce v nejrůznějších oblastech. Expedice, marketing, péče o zákazníky… Člověk si musí zavčasu uvědomit, kdy už na to všechno sám nestačí a najde si nové kolegy, kterým část práce svěří. Ze začátku je to hodně o důvěře, protože jste všechno vybudovali z ničeho, a najednou se o to má starat někdo cizí, kdo nebyl u zrodu firmy? To je ale nedílná součást růstu každého byznysu a když najdete ty správné parťáky do svého týmu, ta důvěra se vyplatí a ještě se vám stokrát vrátí.

Doporučujete, vzhledem k současné situaci, nějakou specifickou komunikaci směrem k zákazníkům v médiích, na sociálních sítích a na e-shopu samotném?

Uvědomujeme si současnou situaci a náladu ve společnosti, víme že lidem chybí možnost si zajít nakoupit a vybrat si zboží osobně v kamenných obchodech. Spousta nových zákazníků jsou za poslední rok lidé, kteří dříve nebyli zvyklí nakupovat na internetu a potřebují trochu více péče a pomoci s výběrem zboží i samotným nákupem přes e-shop.

Důležité je jednat s každým zákazníkem s respektem a dát jim najevo, že jsme tady pro ně, ochotní pomoci a poradit. Kromě kvalitního zboží je totiž potřeba nabídnout i kvalitní péči o zákazníka, odpovědět na každý dotaz, pomoci s každým problémem.


Děkujeme Ovečkárně za její cenné rady a vy nadále sledujte naše kanály, ať nepropásnete další užitečné příběhy finalistů a výherců této soutěže.

2 komentáře u „PŘÍBĚHY ÚSPĚŠNÝCH E-SHOPŮ – Jak s huňatým ocáskem Ovečkárna dobyla trh a získala prestižní ocenění Cena Heureky“

  1. jen strašný pazgřivec může do veřejného článku napsat cituji: „Martin Bernátek úspěšně dovedl se svým týmem Ovečkárnu k Ceně Heureky roku 2019 v Čechách a do finále na Slovensku.“ a hrát si na specialistu v e-commerce, když není schopen postřehnout rozdíl, mezi Čechami a Českem….

    1. Hezký den,
      musím uznat chybu a děkuji za upozornění :). Opraveno. Popisek u fotky jsem přehlédl a samozřejmě je správně v Česku.
      Přeji úspěšný týden,
      Matěj

Leave a Reply