Jak uspořit 15 % marketingového rozpočtu a neohrozit přitom obrat e-shopu

Potřebujete ušetřit část marketingového rozpočtu, ale nepřijít přitom o obrat? Nebo naopak chcete se stávajícími investicemi dosáhnout vyšších prodejů? Ve spolupráci s ROIVENUE vám na příkladu e-shopu Econea ukážeme, jak z vašich marketingových investic můžete vytěžit více. Je na vás, jestli zvolíte úsporu rozpočtu (tj. větší profit) anebo nárůst obratu.

Econea dokázala ušetřit 15 % svého marketingového rozpočtu, přičemž celkový obrat e-shopu zůstal zachován. Jak se jí to povedlo? Klíčem k úspěchu je multikanálová atribuční analýza. 

Problém multikanálových spotřebitelských cest

Málokterý zákazník nakoupí hned při první návštěvě e-shopu. Naprostá většina zákaznických cest sestává z vícero kontaktů s nabídkou. V praxi to vypadá tak, že eshop inzeruje na různých reklamních platformách (např. Facebook, GoogleAds a Heureka) a zákazník přichází v rámci svého nákupního rozhodování s jeho nabídkou do kontaktu opakovaně. Děje se tak na různých místech, v marketingové hantýrce kanálech. Každý klik na libovolném kanálu vás přitom něco stojí.

Problém, který většina e-shopů řeší je, že nedokáží vyhodnotit skutečný přínos jednotlivých kanálů a podle toho následně rozdělovat reklamní investice. Zejména menší a střední e-shopy pracují s tzv. last klikovou atribucí, kdy je veškerá zásluha za konverzi připisována kanálu, který se na konverzní cestě objeví jako poslední. Takový výpočet nadhodnocuje kanály na konci konverzní cesty a naopak ty na jejím začátku vycházejí výrazně podhodnocené. 

Neblahým důsledkem je, že do nadhodnocených kanálů investujeme více, než je potřeba, a ostatní kanály jsou podinvestované. Marketingový rozpočet je tak mezi jednotlivými kanály rozdělen způsobem, který nevede k maximalizaci celkového výsledku. Problém ilustruje následující schéma.

Zdroj: Roivenue

Zatímco last klik dává veškerou zásluhu za konverzi poslednímu kanálu v rámci zákaznické cesty, multikanálová atribuce na základě pokročilých datových analýz rozdělí zásluhy za konverzi mezi kanály dle jejich skutečného přínosu.  

Jak e-shop Econea uspořil 15 % rozpočtu

Econea se v určité chvíli dostala do fáze, kdy se přirozený růst e-shopu začal vyčerpávat a bylo nezbytné začít dělat marketingová rozhodnutí na základě multikanálové atribuce s cílem maximalizovat efektivitu investic.   

Pojďme si ukázat jak to zafungovalo na příkladu kanálu Facebook Ads.

Dle last klikové atribuce měl tento kanál negativní profitabilitu. Ale marketéři v Econee předpokládali, že se díky němu dozvídají o nabídkách noví zákazníci, kteří následně konvertují prostřednictvím jiných kanálů. 

Atribuční model založený na pokročilých datových analýzách (v tomto případě Markov First Order) však odhalil, že kanál i po započtení veškerých zásluh stále vykazuje ztrátu. 

Zdroj: Roivenue

Econea následně snížila rozpočet v kanále Facebook Ads a bedlivě sledovala vývoj celkových prodejů. Ty i přes nižší investice zůstávaly na stávající úrovni. Potvrdilo se tak, že kanál byl skutečně přeinvestován a snížení rozpočtu nemělo na celkové prodeje e-shopu vliv. 

Econea tak mohla prostředky, které ušetřila v kanále Facebook Ads investovat do jiných aktivit a oslovit jejich prostřednictvím nové zákazníky.

Přečtěte si celou případovou studii, kterou pro vás připravili atribuční odborníci z ROIVENUE. Kromě konkrétních údajů k optimalizaci Facebook Ads se dozvíte také o změnách v kanálu Criteo, který se rovněž podařilo dostat z negativních čísel do pozitivních. 

Nebo se podívejte na tento videorozhovor, kde manažeři Econey detailně popisují celý postup optimalizace marketingových investic.     


„Spolupráce s Roivenue je pro nás velkým krokem kupředu. Vidíme, že práce, kterou investujeme do vyhodnocování marketingových aktivit na základě pokročilých datových analýz, se vyplácí.“

Martin Mates, CMO a spoluzakladatel, Econea 


Chcete také ušetřit část marketingového rozpočtu a přitom nepřijít o obrat?

Zarezervujte si bezplatné demo ROIVENUE. Rádi vám ukážeme, jak multikanálová atribuční analýza pomůže ušetřit část marketingového rozpočtu i vašemu e-shopu. Nebo jak se stávajícím rozpočtem navýšíte prodeje. Demo je zcela zdarma a bez závazků.


Tento článek pro vás připravil náš partner ROIVENUE.

Leave a Reply