Koupili jsme v Ikee čtyři stoly a pronajali v Praze byt 2+kk. Tak začala Pilulka, vzpomíná její spoluzakladatel Petr Kasa

Odstartovat úspěšné podnikání není vůbec jednoduché, přesto Petr Kasa už minimálně dvakrát dokázal, že mu v tomto směru talent opravdu nechybí. Nejprve v osvědčeném tandemu s mladším bratrem Martinem založili projekt Kasa.cz a v roce 2013 vybudovali společnost Pilulka, jejíž celkové roční tržby dnes překračují tři miliardy korun. V říjnu loňského roku navíc upsali akcie za rekordních 307,4 milionů korun. Jak ale Petr vzpomíná na začátky podnikání v době, kdy drtivá většina lidí nepoužívala internet?

„Já moc nevzpomínám, spíš se dívám dopředu,” říká Petr, když se zamýšlí nad jeho prvním e-commerce projektem Kasa.cz, který spolu s bratrem spustili v roce 1999. Před začátkem milénia se neřešila logistika, ale důvěra lidí. „Člověk nevěděl, jestli mu z e-shopu nepřijde místo objednaného zboží cihla zabalená do krabice od bot.” „Na začátku to vůbec nebyl byznys,” dodává Petr, „člověk dělal něco, co ho baví a teprve pak mu to přerostlo v byznys.”

Komu nestačí poslech, může si celý rozhovor přehrát i na YouTube.

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také na Spotify, v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Kasa.cz postupně vyrostla na prodeji takzvaného „soft IT”, ke kterému se přidávaly telefony a digitální foťáky. Firmu, která nesla příjmení bratrů Kasů, nakonec prodali. V podcastu Petr popisuje, jak celý prodej vnímal: „My s bráchou se do byznysu snažíme nedávat emoce. Je potřeba, aby tam nějaké byly, co se týče řízení firmy a lidí, ale ne, co se týče značky.” Kasa.cz se nakonec prodala stratégovi, který ji nechtěl udržet jako značku, ale začlenit firmu do svého existujícího portfolia. 

Je možné budovat firmu tak, aby extrémně rostla a zároveň vydělávala? „Vždycky je otázka, jak moc člověk buduje firmu na maso a jak moc na mléko.” V případě Kasa.cz bylo rozhodnutí neprodělat na úkor jejich růstu. Je těžké získat obojí. Hranice mezi naprostým bankrotem a extrémním úspěchem je neskutečně malá.” Čehož je dobrým příkladem i Zoot, který jsme detailně probírali v podcastu s Lukášem Uhlem. Nicméně, jak podotýká Petr: „Na každém byznysovém dealu buď něco vyděláš, nebo se něčemu přiučíš.”

V další části podcastu se věnujeme Petrovu působení v GSMobile. Co stálo za jeho rozhodnutím relativně brzo odejít z Kasa.cz do více korporátnějšího prostředí? Petr říká, že původně tuto pozici bral jako zpestření, ale v jeho práci si ho všimli hned dva šéfové, kteří mu v rozmezí několika let dali nabídku, kterou nemohl odmítnout. 

Během sedmileté korporátní dráhy v Nokii se z pozice obchodníka vypracoval až na post generálního ředitele, který zodpovídal za český a slovenský trh. Ačkoliv příběh Nokia není příběhem úspěchu, tak Petr se tam leccos naučil a v podcastu zazní i to, jak tvrdý je technologický svět, kde zpoždění v technologiích o měsíc oproti konkurenci může mít dalekosáhlé důsledky.

Z příjemného finského korporátu se ponořil zpátky do světa podnikání a s bráchou založili druhý byznys Pilulka.cz. „Koupili jsme v Ikee čtyři stoly a pronajali si v Praze byt 2+kk. Tak to všechno začalo.”  Když se bratři Kasovi pouštěli do farmacie, měli pocit, že zákazníci a jejich potřeby se nijak neliší od klasického retailu. Je zde pouze možnost více pomoci člověku, proto ve farmacii také viděli potenciál. Dnes má Pilulka milion a čtvrt aktivních zákazníků a Kasovi stále hledají příležitosti, jak skrze Pilulku pomáhat svým zákazníkům zlepšovat kvalitu života, ať už po stránce tělesné či psychické. 

V současnosti má lidský život nějakou hodnotu, protože buď máme na to, abychom ho zachránili, nebo ne. Pokud ale budeme dělat svou práci dobře spolu se zdravotnickým systémem, tak můžeme ušetřit desítky procent rozpočtu zdravotnictví.” Nemusíme podotýkat, že ušetřené prostředky mohou pomoci zachraňovat životy, na které zbyde více peněz. V rozhovoru tak uslyšíte, jak bude vypadat budoucnost lékárníků a medicíny, jak funguje logistika léků na recept z lékárny a jaké jsou výhody a nevýhody digitalizace celého zdravotnictví.

V posledních deseti minutách nám Petr prozradí, kde seženeme akcie Pilulky a jak se jako firma dostali k první veřejné nabídce akcií na burze (= IPO). „IPO bylo obrovský úspěch, ale i překvapení. V Česku příliš IPO nefunguje, protože se nikdo na burzu moc nehrne. My jsme si ale dali dohromady příběh a chtěli jsme, aby lidi viděli potenciál investování do firem, kterým věří.”Od investorů tak Pilulka získala přes 307 milionů korun a její hodnota se po úpisu přehoupla přes jednu miliardu. „Duší jsme stále startup, ale v procesech už musíme být korporát, jinak by se to rozpadlo,” dodává Petr na závěr podcastu.

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také na Spotify, v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply