Na vrcholu pyramidy je vždy čtenář, pak inzerent a až potom jsme my. Michal Ptáček prozradil nejen to, na jakém principu funguje CzechCrunch

CzechCrunch zřejmě nemusíme dlouze představovat. Na čem ale Michal Ptáček pracoval předtím, než se proslavil tímto úspěšným českým online magazínem? Pokud by se měl Michal sám popsat, zvládl by to třemi slovy: „kluk od počítačů.” A tak posluchače asi nepřekvapí, že jeho předchozí zkušenosti se točí právě kolem nich. Mezi jeho dřívější projekty patří Flob.cz nebo hobby projekt Officelovin.com.

Flob.cz, online platformu, která lidem umožňuje hodnotit místní podniky, založil už při studiu. A i když jako člověk zaměřený na IT měl problémy s monetizací svých projektů, tak své první peníze získal odprodáním právě této platformy Tomáši Čuprovi, který v dané době působil v Damejidlo.cz.

Michal Ptáček, CEO CzechCrunch

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Na svém hobby projektu Officelovin.com pochopil „sílu amerického internetu” a v boomu kolem technologických startupů v roce 2014 založil CzechCrunch. „Nebylo to nic promyšleného,” říká Michal, „podobně jako při klondikské zlaté horečce se říkalo, že ten nejchytřejší prodával lopaty, tak já jsem to vzal podobnou cestou.” Hlavní motivací bylo mluvit o technologických startupech. „Začínalo to jako klasický blog, kde jsem dělal redaktora. Až postupem času se to zprofesionalizovalo.”

Od začátků CzechCrunche se s Michalem postupně přesouváme k tomu, jaké je jejich backendové pozadí dnes a hlavně, jak se jim povedlo monetizovat obsah, který si čte až 950 tisíc čtenářů měsíčně. Monetizace médií bývá problém. Reklamní bannery jsou možná častým řešením, které ale nedokáže udržitelně uživit rostoucí firmu. V médiích máš pověst jen jednu. Kdybychom si nechali platit za obsah, který bychom normálně nekomerční formou nevydali, nebylo by to dlouhodobě udržitelné a to jméno bychom neměli tak dobré, jako máme.” 

Dalším monetizačním modelem jsou reklamní články, které se rozhodli v CzechCrunchi koncipovat tak, aby nejen vyhovovaly inzerentovi, ale aby především bavily čtenáře. Dozvíte se tak, co je balíček CzechCrunch premium a jak Michal se svým šestnáctičlenným týmem přistupuje k inzerentům. „Jestli si myslíte, že nám dáte peníze a my vás tady vychválíme do nebes, tak takhle to nebude. My si připravíme článek, který bude jak pro čtenáře, tak pro vás a dáme mu exposure navíc, že si ho nepřečte 15 tisíc lidí, ale třeba 35 tisíc.” 

V podcastu uslyšíte o médiích a jejich problematických oblastech opravdu hodně. Proč je velká část médií vlastněna miliardáři? Je subscription model budoucností? Jak prémiový obsah ohrožuje níže příjmové skupiny, co se týče fake news? Právě u problematiky fake news a také flash news zůstaneme. Dnes mnoho médií čelí a zároveň podporuje „rychlokonzumování” obsahu. Velký vliv na flash news mají sociální média, zejména Facebook. Může ale dnes Zuckerberg ještě ovlivnit vlastní platformu? 

Na závěr vám Michal doporučí své oblíbené knihy, které mu otevřely oči, tak si poslechněte celý podcast až do konce.

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply