Málem zkrachoval, přesto si Petr Kováčik, CEO Blabu, nemůže vynachválit startupový adrenalin

Původně chtěl posunout výuku angličtiny na další level, ale koronakrize si sama řekla o změnu. Petr Kováčik, zakladatel a CEO Blabu, musel během dvou měsíců kompletně překopat celý byznys model, najít nového investora a vytvořit online kancelář pro všechny, kteří chtějí ostatní něco naučit. Nebylo to jednoduché, ale pětatřicetiletý podnikatel a bývalý CEO slevového agregátoru Skrz.cz má nyní za sebou restart nadějného startupu.

Na začátku našeho podcastu se Petr rozpovídal o vzniku společnosti Skrz.cz postavené na affiliate programech, což se brzy prokázalo jako problémový model, protože se dal snadno zneužít. Skrz.cz tak postupně přestoupilo na PPC model. Dnes se to zdá naprosto samozřejmé, ale při prvotních snahách vytvořit nový market standard Petr často zažíval schůzky, kde slevové portály v koalicích vyhrožovaly blokováním Skrz.cz. „Na jednáních na nás doslova řvali.”

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Od agresivních schůzek uplynula řada let. Jak v dnešní době vypadá trh se slevovými portály? Petr věří, že slevové portály už nejsou středem diskuzí, ale prodávají stále víc. „Zůstali tam ti dobří a nabídka se posunula.” Portály, jako je Slevomat, změnily fungování hotelů a pojetí wellness víkendů, které jsou dnes běžnou praxí. „Co prodává, je to, jak to budeš mít popsané a nafocené.” Některé hotely to pochopily, jiné ne. 

Skrz.cz se spolu se Slevomatem podařilo v roce 2017 prodat britské cestovní společnosti Secret Escapes. Petr popisuje, jak probíhal rok, kdy se připravovali na prodej. „Pro mě to byl šílený rok, protože se mi to spojilo s nemocí a musel jsem bojovat se strašným vyčerpáním. Na prodej firmy musíš být perfektně připraven a přitom se ujistit, že firma funguje dál v té nejlepší kondici. Je to paradox – musíš se naplno věnovat prodeji a zároveň mít co nejlepší čísla.” V podcastu se dozvíte, čím si Petr po úspěšném exitu udělal radost.

S Petrem si povídáme i o tom, jak mu peníze z prodeje Skrz.cz pomohly uvolnit ruce pro další podnikání. „Mě prostě baví něco budovat a vždy to tak bylo, už od kolébky.” Petr konečně realizoval nápad, který nějakou dobu nosil v hlavě. Začal budovat Blabu, protože si všímal toho, jak zkostnatělá je výuka jazyků. „Co jsem měl dělat? Kupovat byty a pak řešit, že se nájemníkovi rozbije kotel? To mě extrémně nebaví.” 

Blabu chtělo formou uberizace vytvořit nový produkt na výuku jazyků. Fungovalo to dobře, Petr si na Blabu vyčlenil dvacet milionů a za rok se mu podařilo firmu dostat do stavu, kdy měli investora a byli dva týdny od uzavření dohody na investici dvou milionů dolarů. Ale bohužel v tu chvíli přišla koronavirová krize, která Blabu totálně smetla. Petr musel udělat drastická opatření, rozpustit více než 50 % lidí a za 2 měsíce překopat nejen celý byznys model, ale i celý byznys. „Trh a svět se změnil.” 

Petr si uvědomoval, že první věc, která by se stala obětí hospodářské krize, je právě výuka jazyků. Proto se rozhodl, že se zaměří na vytvoření online kanceláře pro kohokoliv, kdo chce někoho něco učit přes internet. Poslechněte si, jak se Petrovi nakonec podařilo najít investora a zachránit celou firmu, protože: „Vždycky je důležité představit si ten cíl a postupně k němu dojít.” 

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply