Ondřej Vlček nastoupil do Avastu jako brigádník. Dnes jednu z největších kyberbezpečnostních firem na světě řídí

V Avastu působí už čtvrt století. V 18 letech přišel do pražské technologické firmy na letní brigádu a postupně se vypracoval z pozice vývojáře přes manažerské pozice až na tu nejvyšší metu. Ondřej Vlček nyní vede úspěšnou globální společnost bojující proti kyberzločinu, jejíž antivirus chrání téměř půl miliardu lidí po celém světě. Jaké to je vést tak velkou firmu?  

Avast začínal už na přelomu 80. a 90. let, kdy si jeden z jeho zakladatelů, Pavel Baudiš, napsal jednoduchý program proti viru. Ten se prokázal jako užitečný nejen mezi kamarády, ale posloužil i jako první Avast 1.0 program. Dnes jsou to řádově stovky milionů virů, které umí odstranit.

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Kyberbezpečnost a kyberzločin je téma, o kterém se Ondra rozpovídá hned na začátku. Věděli jste, že dle FBI je kyberzločin výnosnější než obchod s bílým masem a drogami dohromady? Kolem bezpečnostního odvětví koluje spousta pověstí a hoaxů, proto v tomto podcastu vyvrátíme lež o tvorbě a šíření virů antivirovými společnostmi. 

Od Avastu a prostředí kyberbezpečnosti se dostáváme i k Ondrovi. Poví nám o svých začátcích s programováním a jak si postupně prošel celým Avastem, který prodělal nespočet změn vnitřní struktury i akvizici AVG. „Obrovský přechod pro mě byl, když jsem pověsil technickou část na hřebík a dostal se do byznysových rolí. Nikdy jsem si nepřipouštěl, že by mě to mohlo zajímat. Vždycky jsem tu největší metu viděl v pozici CTO. První byznysová role COO v roce 2014 byla pro mě krokem do neznáma a zároveň velkou výzvou, jak spojovat svět vývoje a byznysu.”

„I když má člověk sebelepší technologii, ale nedokáže ji dostat k zákazníkům, tak ho čeká krach.” Avast je dnes špičkou ve světě byznysu. Je to bezesporu díky skvělému produktu, ale z velké části i díky freemium modelu antiviru. Dnes je freemium naprostým standardem, ale v roce 2001, kdy jej zaváděli, to bylo neuvěřitelně inovativní. Ostatně v Avastu neměli tolik na vybranou. Kolem roku 2001 málem zkrachovali, a tak jim nezbývalo nic jiného, než zkoušet věci, které je z této situace dokáží dostat. „Dobrý byznys model se nesmí nechat odradit prvotními nezdary, protože věci prostě nějakou dobu trvají.” Dnes používá 95 % jejich uživatelů bezplatnou verzi. Nicméně díky nim mají přístup k datům o bezpečnosti, pomocí kterých mohou vidět rizika dříve než jiní. 

První rok ve funkci CEO musel Ondra řešit reputační krizi spojenou s divizí Jumpshot. Avast se ocitl pod palbou kritiky, protože Jumpshot prodával anonymizovaná a agregovaná data svých uživatelů. Ale jelikož Ondra věří v to, že firma má být poháněna svým cílem a vizí, rozhodli se Jumpshotu zbavit postupným odprodáváním. Nicméně díky mediální smršti tento proces nakonec urychlili. Zkrátka si velmi nepříjemnou cestou ozkoušeli, že kyberbezpečnostní firma a firma na prodej dat pod jednou střechou není tou nejlepší kombinací. 

Na závěr si s Ondrou povídáme o jeho vztahu k bohatství: „Člověk by měl během života peníze nějak rozumně spotřebovat a to ideálně tak, aby tím někomu pomohl.” Takže zatímco v práci se Ondra snaží hodnotu majetku maximalizovat, tak v osobním životě peníze smysluplně utrácí. 

Až vám tedy uprostřed poslechu tohoto podcastu vyskočí na monitoru žádost o aktualizaci vašeho antiviru, vzpomeňte si na Ondru, který valnou většinou svých peněz pomáhá nemocným dětem a těm, co to opravdu potřebují.

Celý díl, spolu s dalšími epizodami, si můžete pustit také v Apple či Google podcastech a na našem blogu.

Leave a Reply