Automatický bidding prostřednictvím XML editoru

Bidding představuje prostředek, jak se dostat na přední, placená místa na Heurece. Ta většinou znamenají větší viditelnost a následně přinášejí e-shopu vyšší návštěvnost a větší počet objednávek.

Bidding funguje na principu aukce, tedy hlavní je překonat nabídku (cenu za proklik) konkurence a přitom nezaplatit víc, než je nezbytně nutné.

Když se na Heureku zaměříte trochu podrobněji, tak zjistíte, že výsledné řazení produktů ovlivňuje kromě ceny za proklik (CPC) více faktorů – např. cena produktu, dostupnost produktu a hodnocení internetového obchodu. Přičemž každý z těchto faktorů má na řazení produktových nabídek určitou váhu.  Tyto koeficienty však nejsou veřejně známé.

Kromě výše již zmíněných faktorů, je třeba brát v potaz konkurenci, která do aukce vstupuje spolu s vámi. Hraje velmi podstatnou roli v tom, kolik vás proklik bude v konečném důsledku stát. Nezáleží totiž, jakou částku máte nastavenou ve feedu, ale jaká je v tu danou chvíli na první pozici potřeba. Pokud máte nastaveno například 20 Kč a na první pozici stačí 12 Kč, tak zaplatíte jen 12 Kč. Nicméně v případě, že nastavíte cenu moc nízko a na první pozici nedosáhnete a někdo získá v součtu vyšší skóre než vy, zařadí se váš e-shop na pozici za něj, případně za více takových e-shopů. V praxi to znamená, že pokud budete nabízet vyšší cenu za proklik, budete tak mít větší šanci, že svými produkty obsadíte první příčky vyhledávače a tím výrazně zvýšíte šanci oslovit i daleko více potenciálních zákazníku, než kdybyste byli v nižších pozicích.

Manuální nebo automatický bidding?

Bidding můžete nastavovat manuálně. Nevýhodou je nutnost časté kontroly a manuální vyhodnocování, náročnost nastavování v administraci, sledování konkurence apod. Manuální bidding je časově náročný a při větším počtu produktů téměř nemožný (nelze manuálně upravovat bidding každé 2 hodiny).

Automatický bidding umožňuje automatické vyhodnocování statistik, monitoring konkurence a přepočítávání biddingu a jeho propis do XML až 12x denně. Ušetří čas a náklady, protože probíhá velmi časté automatické vyhodnocování a vyřazení neprofitabilních produktů z biddovaných pozic.

Cena za proklik je tak trochu věda

Pro bidování produktů na Heurece je třeba se zamyslet nad strategií maximální ceny za proklik. Což může být oříšek i pro zkušené obchodníky. Takových strategií je totiž mnoho. Na každou část sortimentu svého e-shopu můžete uplatňovat jiný přístup. Zpravidla je nejpřínosnější bidovat u TOP produktů, u kterých víte, že jsou oblíbené a dobře se prodávají. Produkty je možné pro bidding segmentovat i dle vlastních štítků, prodejní ceny, výše marže, kategorie, výrobce, skladové dostupnosti, produktů v akci, rozdílu v cenách oproti konkurenci apod. Lze nastavit i držení produktu na určité pozici. Zvýšení/snížení biddingu můžete nastavit také dle denní doby a dne v týdnu.

Při stanovení samotné strategie narazíte na takzvané KPI neboli klíčové ukazatele výkonu. Nejčastěji dle PNO (podílu nákladů na obratu) nebo ROAS. Jedná se o parametry, kterými je možné vaši strategii vyhodnotit, zda je úspěšná či nikoli a v případě nespokojenosti ji optimalizovat nebo změnit. Jakou strategii zvolíte je čistě na vás, ale mezi nejčastější náleží nastavení biddingu pro TOP produkty, které máte skladem, a nemají výrazný cenový rozdíl oproti konkurenci. 

Strategie je možné i vzájemně kombinovat. Výsledky můžete u autobidovacích nástrojů sledovat v podobě podrobných statistik.


Tento článek pro Vás připravil Heureka Partner – marketingový nástroj Conviu – nyní jej můžete vyzkoušet na  30 dní zdarma.

Leave a Reply