Je potřeba vyjednávat i v situacích, kdy je to složité a nemáme žádnou páku, tvrdí CFO Zootu, Lukáš Uhl

Lukáš Uhl nasbíral mnoholeté zkušenosti na vysokých manažerských postech. Možná i díky nim dokázal z potápějícího se módního Titaniku vybudovat prosperující firmu, kterou v loňském roce zdárně provedl nutnou reorganizací. Příčin pádu největšího českého e-shopu s oblečením bylo hned několik. Ale pěkně popořádku.

Lukáš nastoupil v roce 2013 jako provozní do rozjíždějící se firmy Dáme jídlo. O rok později převzal vedení a vytáhl z rukávu jeden velký trumf, který nenajdete jinde ve světě. Ptáte se, co bylo a je na Dáme jídlo světově unikátní? Kurýři. V zahraničí podobné služby nezajišťují rozvoz, ale pouze agregaci na webu a restaurace tak musí mít vždy svého vlastního kurýra. S vytvořením rozvozové služby jsou ovšem spjaty i četné problémy. „Řešili jsme i to, že si zákazník stěžoval, že mu kurýr ujedl hranolky z Mekáče.” Lukáš to měl ale všechno pod palcem a úspěšně dovedl firmu k prodeji německému gigantovi Delivery Hero.

S odstupem času Lukáš hodnotí i své působení v Pietro Filipi. Rozpovídal se o tom, jak tato firma před 23 lety vznikla a jak se proměnila s novými majiteli. Na manažerském postu v Pietro Filipi si Lukáš stále více uvědomoval, že má „podnikatelskou duši” a že by šel rád do něčeho vlastního. Takže co teď? Nejlepší věc, co dál dělat, je koupit nějakou firmu,” řekl si. Skrze toto rozhodnutí se Lukášova cesta nasměrovala do Zootu, o kterém se v té době mluvilo jako o „raketě, která buď poletí do vesmíru, nebo vybuchne.” 

Příběh Zootu a jeho fungování shrnul Tomáš v několika minutách tohoto podcastu a probral s Lukášem, jak moc korespondují s pravdou informace, které o Zootu kolují. Uslyšíte také o třech zásadních problémech, které se v Zootu sešly zároveň a jak postupně vedly k tomu, že se firma s tak obrovským potenciálem skácela k zemi. 

„Každý jsme nějaký a neexistuje ideální CEO.” Lukáš se cítí jako ryba ve vodě v krizovém managementu, a tak v podcastu zazní i to, jak funguje krizový management, jakým způsobem probíhá snižování nákladů a jak se snaží zachovat cash-flow v krizových situacích. Dozvíte se, jaké chvíle jsou při insolvenci nejtěžší a proč se v ten moment musí šéf chovat jako chirurg. Lukáš se rozpovídal také o tom, že pro roli vůdce není vhodný každý, především ten, kdo nedokáže v takových situacích dělat rychlá a složitá rozhodnutí.

Kromě různých osobnostních povah šéfů, které ovlivňují život společnosti, existují i nečekané události, které mohou ze dne na den převrátit společnost vzhůru nohama. Asi není lepší příklad než Covid-19. Lukáš musel v době koronakrize rychle změnit způsob běžného fungování celé firmy. O tom, jak důležitá je flexibilita, se Lukáš vyjadřuje takto: „Je potřeba vyjednávat i v situacích, kdy je to složité a nemáme žádnou páku.” Právě flexibilní nastavení mysli a přesvědčení, že se vše dá vyjednat spolu s krizovým managementem, je tím správným krokem na cestě k úspěchu. Zkrátka, „when life gives you lemons, make lemonade.”

Leave a Reply