Lekce 1: Jak funguje párovací proces na Heurece

V první díle seriálu Učíme se párování na Heurece, který se bude podrobněji zabývat správným párováním produktů, si vysvětlíme, jak se vlastně dostane nabídka z vašeho obchodu na produktovou kartu na Heurece, na které se poté porovnávají nabídky od různých obchodů.  Bude se týkat hlavně obchodů, které jsou již zapojeny do PPC režimu. Nové díly čekejte na našem blogu každé druhé úterý. 

XML feed

Abychom mohli porovnávat nabídky jednotlivých obchodů, potřebujeme o daných nabídkách získat konkrétní informace v jednotné podobě. K přenosu těchto informací slouží XML soubor, tzv. XML feed, což je jednoduchý datový formát, pomocí kterého nám můžete předat veškeré informace o vašem zboží. Pokud využíváte služeb některého ze shopsystému, naleznete ve své administraci URL XML souboru pro Heureku, či tlačítko na vygenerování URL XML souboru. Pokud máte e-shop vytvořený na míru od programátora, je potřeba se obrátit na něj, aby vám URL XML souboru vygeneroval a zajistil aktualizaci dat.

XML soubor se stahuje u obchodů, které jsou v PPC režimu, každé dvě hodiny.

Veškeré informace o nabídce se předávají pomocí jednotlivých tagů. Mezi nejdůležitější tagy patří:

  • SHOPITEM
  • CATEGORYTEXT
  • PRODUCTNAME
SHOPITEM a ITEMGROUP_ID

Tag SHOPITEM je vlastně takový balíček, do kterého zabalíte veškeré informace o konkrétním produktu, o konkrétní variantě. Obsahuje informace jako je název, výrobce, barva, velikost, rozměr, popis, obrázek, apod. Pokud tedy prodáváte tričko, které nabízíte v pěti velikostech a deseti barvách, musí váš XML feed obsahovat 50x SHOPITEM. Každá varianta musí mít vlastní balíček, kde bude uveden jejich rozdílný název, velikost a barva.

V případě, že prodáváte například oblečení, můžete využívat tag ITEMGROUP_ID s jehož pomocí označíte varianty jednoho produktu (velikosti jedné barvy trička).

CATEGORYTEXT a párování kategorií

Další důležitý tag je <CATEGORYTEXT>. Tento tag označuje kategorii (sekci), do které produkt patří. Strom aktivních sekcí naleznete zde.

Když od vás stáhneme XML feed, robot projde veškeré kategorizační cesty, které nám pod tímto tagem zasíláte a ty kategorie, které již někdy byly spárovány se sekcí na Heurece, napáruje. Nové kategorizační cesty, které robot nerozpozná, jsou přesunuty k ručnímu spárování. K tomu dojde většinou do druhého pracovního dne. Tyto kategorie se v Přehledu spárovanosti zobrazují jako Čekající kategorie.

Pokud se chcete vyhnout ručnímu párování kategorií a urychlit tak propojení na naše kategorie, doporučujeme vám používat následující tvar  zápisu do tagu: <CATEGORYTEXT>Heureka.cz | Elektronika | Mobily, GPS | Mobilní telefony</CATEGORYTEXT>. Robot při procházení XML feedu takovouto adresu spáruje automaticky. Funguje i bez Heureka.cz na začátku. Strom aktivních sekcí naleznete zde.

Během párování kategorie dojde buď ke spárování kategorie nebo k jejímu blokování.. Zablokované kategorie naleznete v Přehledu spárovanosti pod Ignorované kategorie. K blokování kategorií dochází mimo jiné pokud je příliš obecná, neobsahuje určení (pokud se jedná o oblečení).

Pokud produktu změníte <CATEGORYTEXT> dojde k jeho odpárování a produkty označené touto kategorií se vrátí na začátek párovacího procesu.

PRODUCTNAME  a párování produktů

Po spárování kategorie se produkty, které pod konkrétní kategorií zasíláte, zařadí do fronty ke schválení do sekce. Administrátoři sekcí pak produkty slučují k již existujícím produktovým kartám, vytváří jim karty nové, případně blokují.

Produkty jsou blokovány nejčastěji kvůli chybnému názvu. Název produktu se uvádí v tagu <PRODUCTNAME> a nejčastěji se skládá z:

Výrobce, typu (produktové řady) a popisu varianty, případně produktového čísla.

<PRODUCTNAME>ASUS Zenfone 5 16GB černý</PRODUCTNAME>

Pokud neznáte výrobce, doporučujeme vám zadat do názvu jméno dodavatele, distributora nebo svého obchodu. Nedojde tak sice k porovnání s ostatními obchody, ale vaše produkty se ani automaticky nesloučí s méně kvalitními a levnějšími produkty konkurence.

Příklady, jak mají názvy vypadat, naleznete zde.

Pokud produktu změníte název, dojde k jeho odpárování a produkt se vrátí zpět do párovacího procesu.

PRODUCT

Krátce se zde ještě zmíníme o tagu <PRODUCT>. Používá se pro rozšíření hlavního názvu. PRODUCTNAME + text navíc = PRODUCT. Text, který je v PRODUCTNAME, tedy musí být i v PRODUCT. Pokud je text odlišný, bere se v potaz pouze PRODUCT.

Pokud je správně používán, je hlavní výhodou PRODUCT, že případná změna nemá vliv na spárovanost produktu. Pokud se rozhodnete používat oba dva tagy, Heureka bude podle PRODUCTNAME párovat, ale PRODUCT bude zobrazovat.

Tag PRODUCT byl vytvořen pro zapisování informací jako jsou dárky, doprava zdarma apod., tedy informací, které se mohou měnit.

Dnes už jsou pro dárky a i dopravu zdarma samostatné tagy, je proto zakázáno tato rozšíření psát do PRODUCT.

Povolená rozšíření názvu jsou:

  • prodloužená záruka
  • servis zdarma
  • služby spojené s produktem

<PRODUCTNAME>ASUS Zenfone 5 16GB černý</PRODUCTNAME>

<PRODUCT>ASUS Zenfone 5 16GB černý + záruka 3 roky</PRODUCT>

Přehled spárovanosti

V Přehledu spárovanosti v administraci eshopu si můžete snadno ověřit, v jakém stavu jsou vaše produkty.

  • Spárované produkty – všechny produkty jsou zařazeny
  • Čekající produkty – produkty čekají na zpracování administrátorem
  • Čekající kategorie – kategorie čekají na spárování s Heurekou
  • Neaktivní kategorie – produkty jsou v kategorii, která zatím není aktivní
  • Ignorované kategorie – kategorie nebyla rozpoznána a byla zablokována
  • Nespárované produkty – produkt byl zablokován a je potřeba něco opravit

Prvním, Spárovaným produktům, vlastně není potřeba věnovat pozornost. Jsou v pořádku zařazeny a zobrazují se v produktovém katalogu Heureky.

Ani s Čekajícími produkty nemůžete nic moc udělat, jelikož ty čekají ve frontě na zpracování administrátorem sekce.

V případě, že chcete výrazně urychlit své párování, doporučujeme požívat <CATEGORYTEXT> ve tvaru <CATEGORYTEXT>Heureka.cz | Elektronika | Mobily, GPS | Mobilní telefony</CATEGORYTEXT>, díky kterému se vyhnete ručnímu párování kategorií, které se zobrazují jako Čekající kategorie.

Produkty v Neaktivních kategorií sice nejsou zobrazeny v produktovém katalogu, ale stále se zobrazují ve fulltextu. Nezkoušejte posílat produkty do aktivních kategorií, kam nepatří, jelikož pak dojde k blokaci produktů, ke kterým už se nevracíme, i když kategorii spustíme. V případě opakovaného porušení navíc může dojít k zákazu přístupu do aktivní sekce.

Ignorované kategorie nebyly při ručním párování kategorií rozpoznány. Je potřeba lépe definovat, co pod kategorizační cestou posíláte, případně si zkontrolovat, že neposíláte pod jednou cestou produkty, které jsou na Heurece ve více sekcích.

Nespárované produkty jsou blokované produkty, které buď nesplňují povinné názvy, případně je posíláte do nesprávné sekce. Zkontrolujte si také, zda správně posíláte tag <PRODUCT> a <PRODUCTNAME>. Stává se, že se do PRODUCT a PRODUCTNAME neimportují stejné informace a některé důležité aspekty názvu, třeba výrobce, v PRODUCT chybí.

Produkty byly spárovány a nyní nejsou. Proč?

K odpárování mohlo dojít z následujících důvodů:

  • došlo ke změně <PRODUCTNAME>, <CATEGORYTEXT> nebo url produktu
  • došlo ke zpřísnění pravidel pro povinné názvy, o kterých vás tu pravidelně informujeme

 

One thought on “Lekce 1: Jak funguje párovací proces na Heurece”

  1. Pro zajímavost bych si dovolil doplnit odkaz na aplikaci Pearing Bear. Je zánovní a zpracovává Heurekovské „párovací“ CSV. Vhodná je za podmínky, že má e-shop v XML feedu uvedené EAN kódy. A že k jeho nabídce existují produktové karty 🙂
    Návod uvedený výše rozšiřuje o dopárování specialit, které hromadná opatření nepostihnou. Případně poslouží v situaci, kdy má e-shop kvalitní bázi EAN kódů a originální přístup k tvorbě vlastních názvů či kategorií zboží.

    Jak říkám, aplikace je nyní zánovní, takže jsem hlubší zpětnou vazbu od uživatelů nečekal. Nicméně už je na světě a zatím je (pro mne překvapivě hodně) pozitivní.

    Recenze (zatím jediná): https://www.mergado.cz/parujte-silou-medvedi
    Profil aplikace v Mergado Store: https://store.mergado.com/detail/pairingbear/

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s