12 tipů jak na redesign

Redesign je mezi UX odborníky často skloňovaným tématem, a správně redesignovat nemusí umět každý.  V rámci toho, že se tomu v Heurece intenzivně věnujeme, pro vás náš UX guru Marek Brumlich připravil 12 stručných pravidel, které vám pomohou proplout procesem redesignu jednoduše.

Jako úplně první krok doporučuje Marek rozdělit si redesign na 3 hlavní části – přípravnou, designovou a vývojovou.

Jak vypadá fáze přípravná:

  1. Shromažďujte dlouhodobě zpětnou vazbu. Jakékoliv postřehy, připomínky a poznámky, od uživatelů ale třeba i v rodině, si schovávejte. Pomůže vám, když si uděláte přehled jednotlivých typů stránek (kategorie, detail produktu apod.) a vytvořte si bázi know-how a problémů, které je na stránkách potřeba řešit.
  2. Měřte, měřte průběžně. I když se zrovna nechystáte redesignovat, průběžná čísla vám v době, kdy se pro to rozhodnete, hodně pomohou. (heat mapy, A/B testy,…). S tím také souvisí rozdělení projektu na jednotlivé části (uživatelský účet/homepage/detailproduktu…). Na dílčích částech se vám budou lépe sledovat, a případně argumentovat změny.
  3. Zjišťujte očekávání managementu a stakeholderů. Promluvte si a vysvětlete co která změna přinese. Zároveň s tím si stanovte alespoň orientační roadmapu a určete deadliny. V rámci návrhu, struktury, designu i copywritingu vás čeká několik desítek iterací.
  4. Založte si komunikační kanál/skupinu. Využijte například Slack nebo další nástroje tak, abyste mohli jednoduše a rychle komunikovat, informovat o novinkách nebo získávat okamžitou zpětnou vazbu od kolegů/vedení.

Fáze designová

  1. A jsme zase u dat – shromažďujte všechna data, která máte. Vytvořte si hypotézy na základě pohledu do statistiky (Google Analytics apod). Zjistěte používanost jednotlivých prvků webu, jejich viditelnost. S tím souvisí také persony – pokud je nemáte, vytvořte si je. Nenavrhujte design ‚pro všechny a pro nikoho‘.
  2. Uživatelsky testujte i stávající části webu. Často zjistíte, že uživatelům chybí jen maličkost, kterou můžete levně a jednoduše zapracovat. Podle toho také operativně přehodnocujte priority jednotlivých částí. Je daná část opravdu aktuální? Na základě dat a zjištění si řekněte, jestli je daná část prioritou na předělání.
  3. Důležité je odprezentovat wireframe (co to je?) stakeholderům. Přizvěte i tým, který na projektu bude pracovat a klidně i ostatní zájemce z firmy. Důležité je vysvětlit, proč jste zvolili dané řešení a důležité změny musíte mít podloženy kvantitativními daty a výzkumem.
  4. Najměte si externího konzultanta. Pomůže, pokud se neshodnete a může dodat svěží vítr do projektu

Samozřejmostí – především u větších projektů – je dobrý copywriter (člověk, který textově sjednotí všechny stránky a udrží linku vaší komunikace). Velmi důležitý je také SEO specialista – u větších webů by měl být UXákovou ‚pravou rukou‘.

Pokud za sebou máme tyto dvě fáze, zbývá to ‚jediné‘ – pustit se do vývoje.

Vývojová fáze

  1.    Odprezentujte předem týmu, který bude projekt programovat, celkový koncept. Ideálně je přizvěte už v rámci designové části. Budou pak nad projektem lépe přemýšlet a vezmou ho za svůj. S tím souvisí také alokovat dostatečný počet lidí, nejlépe celý tým (min. frontenďák + backenďák).
  2.    Vyjasněte si s týmem technologie, kterými se bude vyvíjet a během vývoje je neměňte. V případě většího projektu myslete na propojenost a zajistěte dostatečně dopředu všechny potřebné náležitosti z backendu (API apod.).
  3.    Definujte MVP, tedy minimální část, kterou můžete co nejdříve vypustit a ukázat uživatelům. Pokud děláte redesign je vhodné dodat funkcionalitu, na kterou jsou uživatelé zvyklí. U nových částí to lze i postupně. Nezapomeňte rozdělit projekt na části, které budete vypouštět postupně. Můžete ukázat třeba jen jednu záložku v rámci detailu produktu nebo nové filtrování v rámci kategorie a doručovat postupně.
  4.    Stanovte si deadline pro jednotlivé části. To je dobré dělat po rozepsání jednotlivých úkolů, které vedou k celku do stories. Na základě pracnosti stories jste schopni odhadnout obsah a délku trvání práce s přesností na týdny.

Ani tady nezapomeňte poctivě sbírat zpětnou vazbu už v průběhu. Nebojte se toho, být agilní, A/B testovat, ptát se uživatelů…všechny tyto kroky vám pomohou produkt vyšperkovat. A které programy vám to usnadní? Mrkněte se na obrázek níže.

Redesign je běh na dlouho trať, a je to komplexní proces, který leckde trvá dlouhé měsíce a roky. Více informací z jednotlivých částí najdete i v jednotlivých obrázcích. Rady jsou součástí manuálu vytvořeného z přednášek konference UXaCRO Summitu 2017, kde Marek přednášel. Pokud se chcete podívat na celou prezentaci, najdete ji zde.

 

1 thought on “12 tipů jak na redesign”

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s