Jak bude vypadat EET v Heureka Košíku

Jak bude vypadat EET v Heureka Košíku

Před časem jsme vás u nás na blogu krátce informovali o EET a Heureka Košíku. Čas už trochu pokročil a víme toho mnohem víc, proto přinášíme o EET a o tom, jak to bude v Heureka Košíku od března fungovat a vypadat, více informací.

Začátkem února, po setkání e-shopů a Asociace pro elektronickou komerci se zástupci Ministerstva financí České republiky, padlo upřesnění metodiky sběru dat do elektronické evidence tržeb. MF vydalo stanovisko, že e-shopy musí datové zprávy s údaji o tržbě zasílat do evidence nejpozději v okamžiku, kdy se o platbě dozví. Celé stanovisko si můžete přečíst zde.

EET pro Heureka Košík

Na Heureka Košík se zákon o elektronické evidenci tržeb nevztahuje. Abychom to upřesnili – zákon se nevztahuje na Heureku jako provozovatele Heureka Košíku, ale platby kartou je nutné evidovat. Neznamená to však, že EET pro Košík neřešíme, naopak. Právě dokončujeme komponentu, na základě které e-shopům zapojeným do Heureka Košíku nabídneme možnost, že informaci o tržbě převedeme do EET my. Jedná se o převzetí odpovědnosti za odvod informace, a bude se týkat některých případů, kdy budou zákazníci v Heureka Košíku využívat platbu kartou online.

V jakých situacích převezme Heureka odpovědnost?

Úvodem je potřeba říct, že evidence tržeb do EET Heurekou se týká jen plateb kartou online při nákupu přes Heureka Košík. E-shopy, které mají na svém webu implementovanou platební bránu, musí evidenci tržeb realizovaných v jejich e-shopu napřímo provádět samy. Pro platby kartou online v Heureka Košíku si však mohou vybrat, jestli evidencí tržeb z Heureka Košíku pověří Heureku. Vyskytují se však případy, kdy e-shopy nemají na svém webu zavedenou platební bránu a platba kartou online je u nich možná jen přes Heureka Košík. Právě v těchto případech budou mít e-shopy možnost pověřit evidencí tržeb do EET Heureku.

A jak to bude probíhat a vypadat?

Volbu o tom, zda máme evidenci tržeb za e-shop převzít my, budou mít e-shopy přímo v administraci Heureky v samostatné záložce EET (ilustrační obrázek níže). Tam e-shopy jednoduše zakliknou checkbox, čímž vyjádří svůj zájem o evidování tržeb na naší straně. Následně obdrží e-shop do emailu pdf. soubor s pověřením, které musí podepsat a odeslat (poštou nebo skenem) zpátky do Heureky. Po přijetí a potvrzení dokumentu z naší strany vám zašleme e-mail o potvrzení dokumentu a informací o aktivaci EET. Vaše certifikáty nebudeme potřebovat, evidence bude probíhat přes certifikát Heureky.

eet_admin_inkognito

Rozhodne-li se tedy uživatel, který nakupuje v Heureka Košíku, platit kartou online, automaticky budeme tržby do EET evidovat my. V případě zájmu nás mohou pověřit jak API, tak NoAPI e-shopy.

Důležité! Potřebujeme vaše vyjádření

Ještě před prvním březnem, kdy EET vstupuje v platnost, však budeme potřebovat vědět vaše stanovisko, jestli budete EET spojené s platbami kartou online řešit sami na vlastním e-shopu, nebo pověříte nás. Proto se koncem února objeví ve vaší správě e-shopu dotaz, na který budeme potřebovat vaše vyjádření. V případě, že se nám ohledně EET nevyjádříte včas, dojde 1. března k deaktivaci vašeho e-shopu v Košíku – a to do té doby, než se rozhodnete.

A co uživatel?

O tom, že správně všechno evidujeme musí samozřejmě být informován také uživatel. I když pro něj se v zásadě nic nemění, účtenka o EET bude zákazníkům doručena do emailové schránky společně se shrnutím objednávky od Heureky.

Ještě Slovensko

Při platbě kartou online v eurech budeme za e-shopy působící i na Slovensku, které ale nemají slovenskou entitu,  do systému evidovat přepočet na české koruny. Budeme se v tomto případě nejspíše řídit aktuálním kurzem banky, kam částka putuje.

Děláme pro to maximum

Celý vývoj komponenty, sepisování právně ošetřených pověření a další aktivity spojené s komponentou pro EET jsou náročné. Vzhledem k celkové časové i kapacitní náročnosti může nastat dočasný krátkodobý výpadek platby kartou online v Heureka Košíku. Na všech činnostech však pracujeme na sto procent s maximální snahou vše zachovat a umožnit zákazníkům možnost platit kartou online hned od začátku března.

Již brzy vás zase budeme informovat o všech dalších krocích a novinkách, které jsou s EET a Heureka Košíkem spojené.

42 thoughts on “Jak bude vypadat EET v Heureka Košíku”

  1. „Na Heureka Košík se zákon o elektronické evidenci tržeb nevztahuje. “
    „Evidence tržeb do EET Heurekou se týká jen plateb kartou online při nákupu přes Heureka Košík“
    Nějak tomu nerozumím, tak má obchodník povinnost evidovat do EET přijatou platbu za objednávku v Heuréka košíku, nebo ne?

    1. Dobrý den, Radku,

      ano je to tak, obchodník má opravdu povinnost do EET evidovat platbu za objednávku z Heureka Košíku, při platbě kartou. Pro některé obchodníky, zvlášť pro ty, kteří jsou v Košíku napojeni bez API, je splnění této povinnosti velmi komplikované. Zákon totiž jasně specifikuje, v jakém okamžiku se má platba do systému evidovat. U bez API napojení Heureka Košíku není žádný okamžitý přenos informací do e-shopu po vytvoření a zaplacení objednávky, a tak je prakticky nemožné, aby e-shop pak na své straně takovou platbu do EET evidoval. Proto jsme se rozhodli přijít s řešením, které nabídne těmto obchodům, evidovat do systému za ně.

      Hezký den,
      Adéla

  2. Zdravím, zajímalo by mě, proč si myslíte, že na Košík se EET nevztahuje. Snad jedině proto, že neprovozujete latební bránu ale používáte Gopay, pokud se nevztahuje na Košík od Heuréky, proč by se měl vztahovat na eshop, který používá košík, když eshop je v tomto případě až třetí!! v řetězci: PayU – Heuréka – eshop. S daty zákazníka a především s jeho platbou napřichází v žádném případě do styku! Děkuji.

    1. Dobrý den, Martine,

      díky za dotaz. Abychom to upřesnili, zákon se nevztahuje na Heureku jako provozovatele Heureka Košíku. Platby kartou je však nutné evidovat. Proto jsme přišli s řešením, které nabídne obchodům evidovat do systému za ně.

      Pro některé obchodníky, zvlášť pro ty, kteří jsou v Košíku napojeni bez API, je totiž splnění zákonné povinnosti velmi komplikované. Zákon jasně specifikuje, v jakém okamžiku se má platba do systému evidovat. U bez API napojení Heureka Košíku není žádný okamžitý přenos informací do e-shopu po vytvoření a zaplacení objednávky, a tak je prakticky nemožné, aby e-shop pak na své straně takovou platbu do EET evidoval.

      Hezký den,
      Adéla

      1. Při platbě kartou Heureka využívá bránu a je příjemcem peněz. Z čeho vyvozuje Heureka argumentaci, že nemá jako příjemce povinnost tržbu evidovat a že povinnost má plnit e-shop, který peníze získá převodem na účet?

      2. Dobrý den,

        podle zákona je důležité to, komu vznikla tržba, která zakládá rozhodný příjem (z pohledu daně z příjmu), a tímto subjektem je e-shop. Heureka je v tomto pouze prostředník, a žádná tržba jí v tento moment nevzniká. Heureka si fakturuje provize za dokončené objednávky až následně každý měsíc vystavením faktury.

        Hezký den,
        Adéla

  3. A do EET bude HK zasílat pouze celkovou hodnotu tržby nebo i výši daně pro jednotlivé sazby DPH?
    Např. knihy jsou účtovány ve snížené sazbě DPH, ale tuto informaci heureka feed neví, protože jediná informace zaslaná do feedu je PRICE_VAT – cena včetně DPH, tagy PRICE a VAT již dávno nejsou vyžadovány. Ledaže by sazbu DPH hádal podle kategorie zboží. A co prodej použitého zboží přes HK? tato informace se propisuje do feedu přes ITEM_TYPE – bude ji HK umět zpracovat?

    1. Dobrý den, Michale,

      samozřejmě budeme posílat informaci o rozpadu DPH tak, jak požaduje zákon. V tuto chvíli však ještě přesně ladíme to, jakým způsobem bude přenos informace probíhat a jak to bdue procesně co nejlepší. Hned jak si to ujasníme, dám vám zase vědět.

      Co se týče použitého zboží a zboží ve speciálním režimu s 0 % DPH – prodej takového zboží na Heurece má svá pravidla. Navíc přes Heureka Košík toto zboží není možné prodávat vůbec. Podrobnější informace o této problematice se dočtete v našem starším příspěvku na blogu.

      Hezký den,
      Adéla

    1. Dobrý den, Jirko,

      v případě, že je zboží hrazeno kartou, eviduje se do EET plusový záznam. Potom už záleží na tom, jakým způsobem dochází k navrácení prostředků zákazníkovi. Když je to opět převod na kartu, tak Heureka do EET zaeviduje mínus. V případě částky navrácené bankovním převodem, což je nejčastější řešení, tak se do EET neeviduje nic.

      Vratky na kartu se řeší z administrace e-shopu na Heurece, tedy do EET eviduje mínus Heureka. Všechny ostatní vratky, až po vybití prostředků na účet e-shopu, jsou standardní převody na účet, které se EET netýkají.

      Hezký den,
      Adéla

    1. Dobrý den, Markéto,

      to, jak bude evidence probíhat v tomto případě ještě řešíme. Brzy dáme vědět více.

      Hezký den,
      Adéla

  4. Ještě by bylo dobré mít možnost zakázat platby kartou v HK pro daný obchod. Jinak to je impuls pro zrušení HK, který už dlouho zvažujeme.

    1. Souhlasím stačí nechat online převody na účet. A platby kartou kdo chce aby si je deaktivoval. Pokud to nepůjde je lepší deaktivovat cely HK a je po problémech.

    2. Nebudeme se přeci evidovat v EET kvůli pár platbám kartou přes Heureka košík …
      Možná že platby kartou rostou ale Heurece klesne počet objednávek při každém vynutí HK mnohem více než obdrží plateb kartou od e-obchodu.

  5. Dobrý den,

    nějak tomu příliš nerozumím, platba kartou přes HK jde přeci Heurece a ne přímo obchodu, tomu je platba následně po několika dnech vyplacena bankovním převodem, mělo by být tedy automatické, že platbu do EET eviduje Heureka. Proč je tedy prezentováno jako dobrodiní ze strany Heureky.

    Eva

  6. Dobrý den,
    proč už neodpovídáte na komentáře, kde se navrhuje varianta zrušení možnosti platby v Košíku? Zvažujete tuto variantu?
    Děkuji.

    1. Dobrý den, Igore,

      variantu vypnutí plateb kartou pro jednotlivé e-shopy zatím neplánujeme.

      Pěkný den,
      Adéla

      1. To jsem od Heuréky přesně čekal 😦 Když jak píšete: „Heuréka převezme odpovědnost za EET“, převezmete odpovědnost i za pokuty, které obchodník případně dostane za špatné nahlášení či nenahlášení platby z Heuréka košíku (tj. zaplatíte za něj i případnou pokutu dle zákona až do výše 500 tis. . Kč, když bude příčina na vaší straně)?

      2. Dobrý den, Radku,

        odpovědnost bude na obou stranách, Heureka bude pověřena k evidenci přesně takové informace do EET, kterou od e-shopu obdrží prostřednictvím administrace a XML feedu.
        Pokud bude e-shopu uložena pokuta výlučně z důvodů na straně Heureky, jako pověřeného subjektu pro evidenci tržeb v rámci Košíku, a tato pokuta bude oprávněná, pak Heureka tuto pokutu uhradí.

        Hezký den,
        Adéla

      3. Děkujeme za očekávané negativní vyjádření. Jdeme vypínat 🙂

    1. Dobrý den, Igore,

      pokud se obchod přihlásí k EET a uvede v administraci možnost: “ V mém XML feedu jsou položky s rozdílnou/sníženou sazbou DPH…“ , je povinen posílat sazbu DPH ke každému produktu zvlášť, a to prostřednictvím parametru VAT. Přesné nastavení parametru naleznete v naší nápovědě.

      Další parametry, které jsou povinné pro zobrazení v Košíku naleznete zde.

      Hezký den,
      Adéla

  7. Za náš eshop mohu říci, že k 28.2. košík po 3 letech vypínáme. Zapneme, až heuréka nabídne možnost košíku bez platby kartou. Nehodláme si přidělávat další administraci a komplikace, kterých je už tak dost.

    1. Tak pozor aby už nebylo pozdě. Je nutné zaslat písemnou výpověď. Nemožnost deaktivace svépomocí v administraci je samozřejmě naschvál a zajímalo by mě, kdo by platil pokutu v případě, kdy by se košík ad absurdum nestihnul vypnout a někdo by Vám přes něj platil kartou bez EET. Heureko, děkujeme!

  8. Chci se zeptat, jestli v případě, že evidencí pověříme Heuréku, budeme dostávat obratem nějaký přehled o provedených platbách, resp. evidovaných tržbách (seznam účtenek, FIKů ?). V POVĚŘENÍ K EVIDOVÁNÍ TRŽEB se Heuréka zříká zodpovědnosti (celkem logicky), která zůstává na e-shopu. Díky

    1. Dobrý den, Pavle,

      zákazníkovi vystavujeme účtenku se všemi potřebnými údaji, čímž je zákonná informační povinnost splněna. E-shopům v tuto chvíli údaje uvedené na účtence vystavovat nebudeme.

      Hezký den,
      Adéla

      1. Díky za odpověď….pro naší účetní je to bohužel důvod k vypnutí plateb kartou v HK….

      2. Dobrý den Adélo, bude možné alespoň vidět přímo pod košíkem v souhrnu objednávek či přímo pod EET, zda byla tomu dotyčnému zákaznákovi účtenka zaslána a jaké měla údaje? Děkuji za odpověď

      3. Dobrý den, Katko,

        přehled kódů účtenek, které byly zaslány zákazníkovi, je možné vidět v administraci e-shopu v detailu objednávky.

        Hezký den,
        Adéla

  9. Dobrý den,
    pokud zaškrtnu „ano“, aby jste evidenci převzali za nás vy…je za tuto službu nějaký poplatek?

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s