1 like = 1 Kč. Jak jsme v Heurece vybrali 18 500 Kč za 4 hodiny díky livestreamu

Když zmáčnutí To se mi líbí skutečně pomáhá dělat svět lepším

Svět nezměníte tím, že budete klikat na To se mi líbí na Facebooku. Už jste to také slyšeli? Ale co když ano? Zmáčknete tlačítko To se mi líbí a ono se rovnou propíše do hlasování v livestreamovém videu. To kouzlo je nyní na Facebooku vidět čím dál častěji. V Heurece jsme si to chtěli vyzkoušet. Jenže jak to udělat, aby se mačkání na To se mi líbí proměnilo v peníze na dobrou věc?

Interaktivní živá videa na Facebooku v sobě skrývají dvě ale. Za prvé jsou příliš schematická. Obrázek napravo (Trump, Messi, svíčková na smetaně), obrázek nalevo (Clintonová, Ronaldo, guláš), pod nimi palec nahoru a srdíčko a lidé hlasují. Napoprvé vás to zaujme, ale po chvíli nuda, šeď, opakovaný vtip. Za druhé se jedná o čistou facebookovinu. Novodobá štěňátka a koťátka. Mechanické sbírání nicneříkajících reakcí, které můžete maximálně reportovat jako hezké číslo svému nadřízenému. Takový marketing Heureka nemá příliš v lásce, a to ani na Facebooku. Jak to tedy provést?

Jak Heureka z To se mi líbí vyrobila peníze?

Nápad byl jednoduchý. Blíží se Vánoce, a tak vybereme peníze na charitu. Necháme lidi, ať sami přispějí, a to tím nejjednodušším způsobem – kliknutím na To se mi líbí. Určili jsme maximální částku 20 000 Kč, abychom do mechaniky vložili určitou gamifikaci. A za účelem přidání humorného prvku jsme sepsali 25 hlášek, které při překonání určité hranice buď vtipně glosovaly průběh („To je lajků jak lidí na koncertě Elánu.“), nebo vybízely k další aktivitě („A teď lajk každý, kdo nemá rád pondělí.“) Však to znáte, monkey see, monkey do.

Zvládnou lidé během 4hodinového livestreamu nasbírat 20 000 To se mi líbí? Byla to výzva a popravdě jsme odhadovali, že 10 000 by byl velký úspěch. Přeci jen k propagaci jsme využili jen vlastní neplacené kanály na sociálních sítích, tedy krom livestramu na facebookové stránce ještě Instagram, Instagram Stories a Twitter.

Nakonec se počítadlo zastavilo na 18 540 To se mi líbí. Tedy pardon, Kč, jelikož tentokrát ono tlačítko skutečně představovalo reálné peníze.

blog_fb_clovekvtisni

Vybírat peníze na pomoc lidem s sebou přináší nenávist

Vcelku klíčové rozhodnutí bylo, na koho peníze půjdou. U nás byla volba vcelku jasná, i když to určitě nebyla cesta nejmenšího odporu. Volba padla na Člověka v tísni, jelikož jim Heureka daruje peníze i při jiných příležitostech. V současné geopolitické situaci jsme si za to vysloužili přibližně 500 nenávistných komentářů, jelikož Člověk v tísni peníze využije na vzdělání dětí ze sociálně slabých rodin, a to v českém prostředí vyvolává bohužel mnoho nenávisti.

Kdybychom vybírali na psí útulky, určitě bychom vybrali víc a bez nenávisti. Smutné, ale taková je realita.

Rychlý pohled na výsledky

Nyní přejděme k číslům, jaké akce vyvolala. Na začátku zmiňme, že jsou všechny organické, do propagace jsme neinvestovali ani korunu. Ostatně to Facebook ani neumožňuje. Čtyřhodinový přenos zasáhl 791 324 facebookových uživatelů (dále FU). Zhlédlo ho 143 130 unikátních FU, z nichž 67 932 strávilo u videa více než 10 vteřin. Nejvyšší počet diváků v jednu chvíli byl 836, což je na statické video s pohybující se částkou téměř neuvěřitelné. Počet sdílení příspěvku? 795. Kumulovaný engagement? 41 654 reakcí, komentářů či sdílení na postu i sdíleních.

Jedno číslo závěrem. 16 % lidí si pustilo zvuk. Zbytečně, nebyl tam. Ale pro vás ostatní to může fungovat jako další připomínka toho, že 84 % lidí se koukalo bez zvuku a je s tím třeba počítat.

Máme velikou radost, že přes vlnu nenávisti od lidí, kteří za tím viděli uprchlíky, nepřizpůsobivé nebo EET se podařilo najít víc než 18 000 lidí za 4 hodiny, kteří přispěli. Věříme, že ta částka přinese řadě dětí učební pomůcky a úsměv na tváři.

Marek Dobrý, Digital brand manager Heureka.cz

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s