Vyjádření k aktivitě bezheureky.cz

Alza.cz přestala využívat Heureku jako zdroj své návštěvnosti a zároveň spustila kampaň proti Heurece. V té se nás snaží na hraně zákona poškodit a přimět další e-shopy, aby jí následovaly.

Dovolte mi, abych se vyjádřil k několika tvrzením Alzy, která jsou dostupná na webu bezheureky.cz, spuštěném Alzou na podporu této antikampaně.

  1. Majetkové propojení Rockaway a Heureky

Chápeme, že majetkové propojení Heureky s Rockaway vyvolává na trhu pochybnosti a obavy. Tato situace ale není nijak nová, jelikož Heureka měla stejného majitele jako Mall.cz už od roku 2013. Veškeré obavy vyplývající z tohoto spojení se však vždy ukázaly jako neopodstatněné.

Nynější prodej investiční skupině Rockaway byl několik měsíců prověřován antimonopolním úřadem (ÚOHS), který ji schválil a tím potvrdil, že k žádnému neférovému jednání nedochází. Zároveň nechal vzniknout konkrétním závazkům, které musí Heureka bezpodmínečně dodržovat, aby zajistil takový stav i do budoucna.

Uvědomujeme si citlivost celé situace, a proto plánujeme i další kroky nad rámec podmínek, které nezávislé principy služeb Heureky posílí a věříme, že to bude pro trh dostatečný signál. Heureka z podstaty svého byznysu fungovala a i nadále musí fungovat  nezávisle.

  1. Zneužití dat Heureky

Jak jsme již mnohokrát sdělili, data zákazníků jsou ihned po odeslání dotazníků „zahashována (SHA1 + salt)“. Jsou tedy zakódována tak, aby nebylo možné je nadále jakkoliv použít. Důvod, proč je po poslání dotazníku nemažeme, je ten, že hashování nám dále umožňuje kontrolu IP adresy a e-mailové adresy objednávky. Tím umíme zpětně strojově odhalovat podvodné recenze.

Pokud bychom přesto čistě hypoteticky data opravdu zneužili, všiml by si toho nejen zákazník, ale určitě i poškozený e-shop. Pro všechny strany by taková činnost byla kontraproduktivní až likvidační. Bylo by velmi krátkozraké, aby si investoři pro velmi krátkodobé a minoritní zlepšení obchodních výsledků jednoho aktiva nechali poškodit dlouhodobou investici v řádech miliard korun.

Pokud by i přesto ze strany jakéhokoliv e-shopu zůstávaly pochybnosti, jsme připraveni nabídnout smluvní dodatek ochrany dat nad rámec Všeobecných podmínek o používání Heureky.

Uvědomujeme si citlivost dat, se kterými pracujeme. I proto se řídíme Kodexem používání dat v Heurece. Na dalších úpravách, které práci s daty e-shopů ošetří, intenzivně pracujeme a doufám, že již brzy vás budu s nimi moct seznámit.

  1. Bidding a nezávislost porovnávání

Heureka funguje jako marketingový nástroj, který e-shopům přivádí zákazníky. PPC systém je zcela standardní způsob, jak oslovit zákazníka a využívá ho většina internetových projektů od Zboží.cz po Google. Navíc není pravda, že kdo zaplatí více, umístí se na přední pozici. V PPC systémech obecně rozhoduje řada dalších parametrů, včetně kvality, dostupnosti zboží a relevance. Je zcela v kompetenci jednotlivých e-shopů, v kterých kategoriích a u kterých produktů PPC bidding využijí a kde se jim investice do Heureky vyplatí.

  1. Heureka Košík

Heureka Košík není ničím jiným než dalším prodejním nástrojem pro e-shopy. Účast v něm je zcela dobrovolná. Obchodní podmínky pro jeho využívání jsou pro všechny obchodní partnery stejné a neděláme v tomto směru žádné výjimky. Na základě dlouhodobé zkušenosti naší i mnohých e-shopů jsme zjistili, že zapojení do Košíku nemá žádný vliv na množství trafficu, který z Heureky chodí přímo na jejich web. Objednávky, které jim Košík přinese, jsou tedy aditivní.  Přinášejí jim ale i nového zákazníka, s kterým sami dále komunikují. Budování brandu e-shopu tedy Heureka Košík nijak neovlivňuje, je prostě jen dalším dostupným nástrojem pro zvýšení obratu.

  1. Přítomnost Heureky v PPC systémech vyhledávačů

Heureka je obchodní společnost a proto využívá výkonnostní marketing k získávání návštěvnosti stejně jako ostatní firmy. Funguje zde standardní tržní prostředí, v kterém Heureka nemá žádnou výhodu. Soutěží v něm nejenom e-shopy, ale i další obsahové weby, jako jsme my. Zákazníci nehledají pouze nabídky e-shopů, ale i další informace o produktech. Právě informace, které najdou na Heurece, jsou pro ně evidentně velmi relevantní, jinak by na ně neklikali. Proto na přítomnosti Heureky v PPC systémech neshledáváme nic problematického.

Na závěr…

Stránka Bezheureky.cz je plná tvrzení, které nejsou čímkoliv podložené a jsou často snůškou klamavých nařčení vůči Heurece. Z tohoto pohledu samozřejmě zvažujeme obranu právní cestou. Já se ale musím přiznat, že tato cesta mi není vlastní. Stejně jako mi není vlastní útočná lživá komunikace přes média. Daleko radši si s partnery sednu k jednacímu stolu, o problémech se budu otevřeně bavit a budu se snažit najít společnou cestu. A pokud ji nenajdeme? Pak se naše obchodní cesty rozejdou, v tom není žádný problém. Prosím tedy všechny, kdo by si o našem fungování se mnou chtěli promluvit, kontaktujte mě.

Koncoví zákazníci odchod Alzy z Heureky vůbec nepocítí. I nadále si totiž budou moci vybírat z dalších tisícovek ověřených a důvěryhodných e-shopů, které nabízí kvalitní služby a miliony produktů za mnohdy výhodnější ceny než Alza.

Tomáš Braverman,

CEO Heureka Shopping s.r.o.

17 thoughts on “Vyjádření k aktivitě bezheureky.cz”

  1. Pane Bravermane, je třeba zejména odpovědět na otázky z článků Petra Soukupa odkazovaných výše. Nejzásadnější dvě otázky zní:
    1. Sdílí Heureka se svým majitelem / s firmami v holdingu data o prodejích sesbíraná v rámci programu Ověřeno zákazníky? Nejde zde o emailové adresy nebo jejich otisky, ale o statistiky prodeje zboží.
    2. Proč sbíráte pomocí „ikony certifikátu Ověřeno zákazníky“ referera a plnou adresu vč. utm tagů? Používáte to při tvorbě vlastních PPC kampaní?
    Obě otázky jsou velmi závažné a pokud o nich budou vznikat pochybnosti, je v zájmu českých eshopů přestat Heureku používat, navzdory krátkodobému poklesu příjmů. Díky za jasné odpovědi.

  2. Když už se tu odkazují moje články…

    Osobně věřím, že v Heuréce pracují schopní lidé, kteří mají morální zásady. Spousta dat se sbírá, protože tak ta služba zkrátka funguje – eshopy si jen potřebují uvědomit, co předávají a co za to dostávají.

    Moje obavy ale pramenily spíše z nového majitele. Bez ohledu na kvalitu lidí v Heuréce najednou nový majitel vlastní všechna data. Není to úplně standardní situace a jsem rád, že se to bere vážně.

  3. Dobrý den, pane Svobodo,

    odpověď na první otázku naleznete v textu – Heureka měla stejného majitele jako Mall.cz už od roku 2013 a veškeré obavy vyplývající z jejich spojení se vždy ukázaly jako neopodstatněné.

    Co se týče ikony Ověřeno zákazníky, skript byl historickou záležitostí a data jsme nikde nevyužívali. Část skriptu jsme již smazali, viz https://twitter.com/heurekacz/status/735043944178929664.

    Tomáš Braverman

  4. Dobrý den, pane Bravermane,

    děkuji za odpověď na druhou otázku. Moje první otázka však zněla jinak a na tu článek neodpovídá. Abych to upřesnil: Nejde mi o to, že by byl Mall nebo jiný člen holdingu přímo na Heurece zvýhodňován. Nejde mi ani o to, že by Mall nebo jiný člen holdingu získal přístup k emailovým adresám zákazníků obchodů na Heurece. Jde mi o to, že Heureka získává vícero způsoby velmi zajímavá obchodní data o prodejích, které mohou poskytnout, troufám si tvrdit, významnou konkurenční výhodu. Dostanou se tato data ven z Heureky, např. k někomu z Rockawaye/E-commerce holdingu?

    Děkuji za odpověď.

  5. Dobrý den, pánové,

    věřím, že se potkáme při nejbližší příležitosti, například na dalším E-shopistovi.

    Tomáš Braverman

  6. Zdravim, tvrdit ze dodrzujete nejaky kodex ochrany dat je hezke, lec nedostacujici a stejne tak nedolozitelne jako tvrzeni Alzy.

    Vas clanek me vubec nepresvedcil o opaku tvrzeni Alzy, jelikoz neni krome obecnych slibu nicim konkretnim dolozitelny a asi ani ze sve podstaty byt nemuze. Mnohem vice by me presvedcilo, kdybyste omezili ziskavani dat z eshopu pres vase skripty na minimum a pak o tom napsali.

    To se ale hadam nestane, proc byste to taky delali, ze

    Hezky den,

    Tomas Muller
    Potencialni adept na test bezheureky.cz

    P.S. za vase arogantni chovani a zneuzivani monopolu bych vam nastavil zrcadlo a zvazuji zalozeni projektu Denbezheureky. Treba by vas to vratilo zpet na kolej, kdyby to podporili vsichni vasi zakaznici.

  7. Z mého čistě praktického pohledu bez ohledu co Alza pustila ven – pokud si vybírám dražší produkt, dívám se na parametry, recenze a zkušenosti ostatních, cena je až to poslední, co mě zajímá, raději si připlatím. To vše už delší dobu má Alza na e-shopu a přehledněji zpracované, než přeplácaná Heureka.

  8. Já jsem byl vždy odpůrce Heuréka košíku už z principu. Neměl ho nikdo, podmínky byly pro všechny stejné.
    Zavedl se Heuréka košík a kdo dá 5000+ Kč, je zvýhodněn. Až se vybere částka rovnající se počtu e-shopů na Heuréce krát 5000 Kč, budou podmínky opět pro všechny stejné. Čas na zavedení Heuréka košíku 2. A takto se dá pokračovat donekonečna.

  9. Dobrý deň všetkým,

    projekt „DenbezHeureky“ je skvelý nápad a mohli by sa ho naozaj zúčastniť všetky e-shopy, ktorým nie je ľahostajný (nielen) súčasný stav fungovania portálu Heureka.

    Navyše by bolo asi najlepšie ho vyhlásiť presne na „dendopravyzdarma“, to by si potom vážnosť situácie zaiste uvedomili nielen zákazníci, ale konečne aj vlastníci i zodpovední pracovníci Heureky.

    Prajem pekný deň.

  10. Nevím, proč už jsem obdržel 2x newsletter od heureka a veškeré odkazy vedoucí jen mall.cz, nebo na nabídky kde je mall.cz nejlevnější, nezdálo se to zrovna nezávislé.

  11. Dobrý den, Miloši,

    omlouváme se za dva stejné newslettery ve vaší emailové schránce – do programu se nám vloudila technická chybička. Co se týče produktů, tak vždy do našich newsletterů vybíráme zajímavé a tématické nabídky bez ohledu na to, kdo je prodává.

    Hezký den,
    Adéla

    1. Dobrý den, je zajímavé že se vám tam vloudila chybička asi „náhoda“ jak si čtu celí komentář tak těch náhod je docela hodně.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s