Reklamace zboží jsou běžnou součástí nakupování. Víte, na co máte při reklamacích právo, jaké jsou vaše povinnosti a jaké jsou povinnosti zákazníka? Přinášíme výběr zásadních bodů při reklamaci zboží. A co když už k reklamaci došlo? Přinášíme 5 pravidel pro přijímání reklamace.
V případě, že se na straně kupujícího nachází „spotřebitel“, postupuje se podle občanského zákoníku.
- Reklamaci musíte zákazníkovi umožnit stejnou cestou, jakou došlo k doručení zboží.
- Záruční doba je 24 měsíců od okamžiku přebrání zboží zákazníkem, při reklamaci do 6 měsíců je ve výhodě většinou on.
- Reklamační lhůta začíná běžet od okamžiku vašeho přebrání reklamovaného zboží a trvá 30 dnů. Do 3 dnů však musíte zákazníka informovat o vašem rozhodnutí o reklamaci.
- Pokud zákazník vrací zboží ve 14denní lhůtě, hradí dopravu on.
- V případě uznané reklamace hradíte náklady spojené s reklamací (doprava/poštovné) za zákazníka vy. V případě zamítnutí reklamace poštovné hradí zákazník.
- Pokud si zákazník nechá na zamítnutou reklamaci vypracovat znalecký posudek, může na jeho základě požadovat její kladné vyřízení. A v tom případě náklady (dopravu/poštovné atd.) hradíte vy.
- Na zboží prodávané ve slevě platí při reklamaci stejné podmínky.
- Reklamované zboží nemusí být dodáno v původním obalu nebo s originální visačkou. Výjimkou je zboží, u kterého je obal nedílnou součástí zboží nebo které je bez obalu neprodejné, máte právo při reklamaci to zohlednit.
- Vada, která se vyskytne na zboží, může být podstatným (=závada na motoru auta) nebo nepodstatným (=porucha tažného zařízení) porušením kupní smlouvy. U podstatného porušení si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy nebo slevu. U nepodstatného porušení může zákazník žádat odstranění vady nebo slevu. Odstoupit může jen tehdy, když odmítnete závadu odstranit nebo to nestihnete včas.
Podle obchodního zákoníku se řídí vztahy v případě, že se na straně kupujícího nachází „podnikatel“, kupující zboží (nebo přijímající službu) k účelu podnikání.
- Není zde zákonná záruční lhůta. Pokud si s kupujícím vysloveně nedohodnete záruku za jakost (nebo pokud ji neposkytnete např. přiložením záručního listu), pak můžete uplatňovat pouze běžnou odpovědnost za vady.
- Obchodní zákoník dále výslovně stanoví, že na nepodnikatele se mimo ObčZ vztahují i ustanovení jiných spotřebitelských předpisů, pokud je to v jeho prospěch.
- Zákazník má právo vám vyúčtovat také vady, které vadné zboží způsobilo (např. vadný kávovar způsobil škody na nábytku atp)
Každý e-shop musí vedle Všeobecných obchodních podmínek mít na svém e-shopu reklamační řád.
Elektronické obchodování se řídí Zákonem č. 40/1964 Sb., občanským zákoníkem, který byl 1.ledna 2014 nahrazen zákonem č. 89/2012 Sb., novým občanským zákoníkem. Důležité jsou v tomto zákoně paragrafy § 53 a § 53a (Smlouvy uzavírané pomocí prostředků komunikace na dálku) a § 612 až § 627 (Shoda s kupní smlouvou, záruka, odpovědnost za vady).
Celé znění zákoníku naleznete například na této adrese.
Zdroje: Businnescenter/ Peníze.cz/ Mujprvnieshop.cz