Nakupování na internetu v ČR v roce 2008

Společnost Factum Invenio každoročně provádí výzkum Nakupování na internetu [PDF]. Co ze zprávy vyplývá?

  • Rok od roku roste podíl nakupujících na internetu, ve věku nad 15 let má zkušenosti s online nakupováním 28% obyvatel ČR, meziroční nárůst 7%.
  • Více nakupují muži než ženy.
  • Čím vyšší vzdělání, tím větší procento online nakupujících.
  • Čím vyšší věk, tím menší procento online nakupujících.
  • Online nakupování v ČR nedosahuje úrovně západoevropských zemí.

„Potenciálním zákazníkům chybí možnost prohlédnout si nakupované zboží“, uvádí tisková zpráva, což ani další rozvoj online nakupování nezmění. Co však odstranit může, to jsou obavy z obtížné reklamace, vysoké ceny za doručení zboží a problému
s doručením.

Co se na internetu nakupuje?

Nejčastěji to je oblečení, elektronika, knihy, domácí spotřebiče, audiovizuální nosiče a počítače
včetně příslušenství. V porovnání s předchozími lety se to příliš nemění. Pouze mírně klesá zájem o nosiče typu CD a DVD, naopak roste poptávka po zájezdech, letenkách a oblečení. To říká výzkum.

Patří tam i oblečení?

Zajímavé v tomto výčtu je především oblečení. V nabídce největších internetových obchodů ho nenajdeme, tak jak je to možné? Vysvětlení hledejme na webech jako je mimibazar.cz. Každopádně je zajímavé, že se toho zatím žádný z velkých hráčů nechytl. Poptávka je větší než nabídka, neexistuje web, který by ji dostatečně pokryl, důkazem budiž i komunity maminek kolem webů jako rodina.cz, moje-rodina.cz. Stejně tak pokud se porozhlédneme na západ od nás, trh s oblečením je tam daleko vyspělejší.

Způsoby platby

Nejpoužívanějším způsobem platby za objednané zboží zustává dobírka (54%), stále roste jako způsob platby převod z účtu (53%) a platba kreditní kartou (18%).

2 komentáře na „Nakupování na internetu v ČR v roce 2008“


  1. Čím vyšší vzdělání, tím menší procento online nakupujících.

    Mám pocit, že tento bod jste zřejmě špatně napsal, neboť popírá ten první. Ve zprávě se píše, že procento online nakupujících roste se vzděláním a příjmem, naopak klesá u starší generace.

    V souvislosti s tím oblečením si myslím, že je spousta nákupů rozmělněných po malých specializovaných obchůdcích. Nezaměřoval bych se pouze na miminkovské oblečky, ačkoliv vím, že v tom lítají neskutečné peníze. Spíše to budou módní značky pro mládež. A samozřejmě není to otázka jen e-shopů, ale i jiných prodejních kanálů jako je např. Aukro.

  2. Nákupy zažívají velký boom a bude to ještě lepší. Osobně bych čekal růst v řádu 5-15% ročně. Minimálně po dobu 2 až 3 let.

Komentáře jsou uzavřeny.