Jak správně navrhnout vyhledávání podle parametrů?

Proč české internetové obchody tolik zanedbávají možnosti rozšířeného vyhledávání? Jak vytvořit jednoduché, intuitivní a použitelné vyhledávání podle technických parametrů?

Adam Hauner na svém blogu zkoumal české internetové obchody a jejich možnosti vyhledávání zboží podle technických parametrů. Článek o pár dní později vyšel i na Lupě.

Pro ty, kteří článek nečetli, tady je stručný obsah:

  • Vyhledávání podle parametrů nabízí málokterý obchod.
  • Pokud už obchody nabízí rozšířené vyhledávání, tak:
    • se uživatel ztrácí v nepřehledných formulářích nebo
    • se formulářové vyhledávání nachází na zvláštní stránce, což znepříjemňuje práci s ním,
    • vyhledává pouze v malém množství parametrů,
    • případně chybí klíčové vlastnosti produktů,
    • neumožňuje zadávat více hodnot najednou,
    • případně používá složité rozhraní a výrazy, které zbytečně nutí uživatele přemýšlet.

V závěru článku autor vyzývá čtenáře o tipy na obchody, které nabízí propracované a použitelné vyhledávání. Asi není překvapením, že se jich příliš nesešlo.

Otázka, jak vytvořit jednoduché, rychlé, intuitivní a přitom obsáhlé vyhledávání podle parametrů zůstává zatím nezodpovězena. Martin Snížek jako inspiraci pro návrh vyhledávání nabízel web Kayak.com. Z jeho článku vyplývá:

  • Na začátku nabídněte uživateli základní výběr a nezatěžujte ho zbytečně dlouhými formuláři.
  • Řešením je nabídnout rozšířené parametry až na stránce výsledků hledání.
  • Pokud vyhledávání trvá delší dobu, zobrazujte výsledky průběžně.

Tento přístup odstraňuje většinu výše zmíněných chyb, kterých se dopouští české obchody podle Adamova článku.

Tím, že se formulář s parametry nachází na stejné stránce jako výsledky, nenutí to uživatele zbytečně zadávat příliš omezujících parametrů, díky kterým se mu potom zobrazuje málo výsledků. Uživatel se nemusí zdlouhavě a zbytečně stále vracet na stránku s formulářem a zpět na stránku s výsledky. Tím, že se výsledky načítají průběžně, uživatel ihned vidí, kolik má ještě produktů ve výsledcích a jak hodně si může dovolit omezovat hodnoty parametrů.

To, že některé obchody nezobrazují klíčové vlastnosti nebo zobrazují špatné hodnoty, je problém jejich vlastní databáze a kvality obsahu. Posledním problémem, na který je třeba při návrhu vyhledávání myslet, je samotná podoba rozhraní. Jak připravit formulář tak, aby neobsahoval složité výrazy (je menší, je větší, je rovno), uživatel se neztrácel v booleově logice kombinace výběrů (ano, ne, ano i ne), bylo možno vybírat více hodnot najednou a vzhled a jednoduchost formuláře zůstala zachována?

Při návrhu a testování Heureky jsme dospěli k těmto závěrům.

Chceme-li uživatelům nabídnout možnost vybírat i více parametrů, potom pokud je hodnota parametru textová (Výrobce: Panasonic, Nikon, Sony.. Paměťová karta: SD, xD, Memory Stick) je nejlepší použít výpis hodnot s checkboxy.

Pokud je hodnotu parametru možno rozpoznat jako číslo, máme možnosti nechat uživatele zadávat konkrétní hodnotu v nějakém intervalu od-do, případně za pomocí logických operátorů větší, menší nebo vypsat jim dostupné hodnoty.

Zadávání hodnoty a vybíracího pole větší, menší jsme odmítli kvůli složitosti a nepřehlednosti. Při uživatelských testování jsme zjistili, že pokud mají uživatelé zadávat nějaké číslo, zbytečně je to nutí přemýšlet (a jaké mám zadat? Mám zadat 10g a větší, nebo 500g a menší? atd.) a váhají co zadat.

Výjimku jsme udělali v případě zadávání rozsahu ceny, kde problémy nevznikaly, navíc jsme ho doplnili JavaScriptovým posuvníkem, který celé zadávání usnadňuje.

A jak vyřešit zadávání například hmotnosti, kde výčet jednotlivých hodnot není vhodný? Nakonec jsme dospěli k tomu, že nejlepším způsobem je hodnoty rozdělit do několika intervalů (100-300g, 300-500g, 500-700g, 700-900g). Nechtěli jsme znepřehledňovat rozhraní dalšími prvky, proto tento způsob byl nejlepším kompromisem.

Jak dopadl výsledek našeho snažení, můžete vidět na tomto náhledu:

Náhled vyhledávání parametrů na Heurece

Chcete testovat vyhledávání v beta verzi Heureky? Přihlašte se na úvodní stránce. Máte k návrhu vyhledávání nějaké další nápady či připomínky? Budeme rádi za každou reakci.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s